امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بازدید سرگروه های آموزشی
#1
بازدید از کلاس های درس توسط سرگروه های آموزشی هر مقطع معمولا دو بار در سال تحصیلی صورت می گیرد که ممکنه در این بازدید ها عملکرد معلم در تدریس ارزیابی و تا حدی مشکلات آموزشی همکاران حل می شود
وظایف سرگرو ههای ابتدایی بصورت خلاصه
1- تهیه تقویم اجرایی فعالیت ها . بودجه بندی دروس
2- نیاز سنجی آموزشی در برگزاری کارگاهها . کلاس های ضمن خدمت و ...
3- برگزاری مجمع سرگروهها برای بررسی و جمع بندی کلی منطقه/ ناحیه / ... از لحاظ آموزشی
4- برگزاری کارگاهها براساس نیاز و اولویت
5- بازدید آموزشی از مدارس ارائه بازخورد/تعامل دوسویه/ طرح سوال/ پاسخ گویی به همکار
6- صدای معلم
7- شناسایی معلم خلاق
8- تولید محتوای آموزشی
9- باشخ به بخش نامه های مربوطه

همکاران محترم می توانند نظرات خود در مورد نحوه بازدید و بازخورد نظرات خودشون را اعلام کنند ...
نحوه بازدید چگونه باید باشه ؟ چه چیز هایی باید بازدید بشه؟ سرگروهها چطور انتخاب بشوند؟ و ...
چه فکر کنید که میتوانید و چه نمیتوانید در هر صورت حق با شماست

پاسخ }}
سپاس شده توسط: sarlakdabir ، شوکران
#2
با توجه به تجاربی که من دارم، معمولا وقتی سرگروه برای بازدید به کلاس همکاری میرود، همکار مورد نظر استرس زیادی دارد و میترسد در یک بازدید که سر
روه انجام می دهد، تمام فعالیت های و تلاش های او زیر سوال رود. تجربه و توصیه من به سرگروه ها این است که وقتی به کلاسی می روند اولا به همکار مورد نظر توضیح دهند که منظورشان از این بازدید برطرف کردن مشکلات است و با ایجاد آرامش، اعتماد او را جلب کند و خود نیز هدفی جز اعتلای سطح کیفی فعالیت های آموزشی و رفع مشکلات همکاران را نداشته باشد.
مورد دیگر هم که معمولا در بیشتر بازدید ها به گونه ای آزاردهنده دیده می شود، این است که افرادی که هیچ تخصصی در مورد بازدیدی که انجام می دهند ندارند به خود اجازه اظهار نظر می دهند آن هم فقط و فقط با توجه به ظواهر کار؛ معلمان با انگیزه ی زیادی هستند که در جریان چنین بازدید هایی انگیزه های خود را از دست می دهند.

در هیچ کدام از فعالیت های آموزشی و تربیتی نباید اهداف آموزش و پرورش را فراموش کرد ...
من معلمم. کسی که آینده ی، آینده سازان این مرز و بوم را رقم می زند
پاسخ }}
سپاس شده توسط: hamed1391 ، lgaini ، sarlakdabir ، یاسمن ، a.n18 ، فائزه ساکی ، شوکران
#3
با نظرتون موافقم اما فکر نکنم همکار اضطراب داشته باشه البته وقتی منظور از بازدید مشخص باشه معلم همکاری بهتری برای بازدید سرگروه انجام میده.
با همکاری آموزش منطقه سال پیش از هر مجتمع یک نفر از هرپایه به عنوان سرگروه مجتمع انتخاب و با جلسه ای که در اداره برگزار شد سرگروه منطقه با رای گیری انتخاب شدند که فکر می کنم تخصص هم جز ملاک هاش بود البته این انتخاباتی که توسط خود معلمان دست اندر کار انجام میشه بازدیدها رو تخصصی می کنه
چه فکر کنید که میتوانید و چه نمیتوانید در هر صورت حق با شماست

پاسخ }}
سپاس شده توسط: شوکران
#4
استفاده از نظرات همکاران می تواند واقعا کارگشا باشد و کمک کند شایسته ترین فرد به عنوان سرگروه آموزشی انتخاب شود. البته فکر می کنم در چنین جلساتی جو به وجود آمده که با تدبیر کارشناس گروه های آموزشی اداره به وجود می آید می تواند تاثیر زیادی در دیدگاه معلمین نسبت به گروه های آموزشی و فعالیت های آن ها داشته باشد.

فعلا ( سال 1391 ) بیشتر همکاران وقتی نام گروه آموزشی را می شنوند به یاد بازدید، بازرسی، مچ گیری و .... می افتند که این هیچ ربطی به اهداف گروه های آموزشی ندارد، باید جایگاه گروه های آموزشی توسط ادارات برای معلمان تبیین شود، سوء تفاهم ها برطرف شود و سرگروه ها نیز به اهداف خود پایبند باشند. امید است در سال های آتی با حسن نیت و فعالیت هایی که سرگروه های آموزشی از خود نشان می دهند، نگرش معلمان نیز نسبت به گروه ها تغییر کند و تعاملی سازنده بین آنها صورت پذیرد
من معلمم. کسی که آینده ی، آینده سازان این مرز و بوم را رقم می زند
پاسخ }}
سپاس شده توسط: sarlakdabir ، adabiat ، شوکران
#5
این مطلب
نقل قول: بیشتر همکاران وقتی نام گروه آموزشی را می شنوند به یاد بازدید، بازرسی، مچ گیری و .... می افتند که این هیچ ربطی به اهداف گروه های آموزشی ندارد، باید جایگاه گروه های آموزشی توسط ادارات برای معلمان تبیین شود، سوء تفاهم ها برطرف شود و سرگروه ها نیز به اهداف خود پایبند باشند. امید است در سال های آتی با حسن نیت و فعالیت هایی که سرگروه های آموزشی از خود نشان می دهند، نگرش معلمان نیز نسبت به گروه ها تغییر کند و تعاملی سازنده بین آنها صورت پذیرد

رو قبول دارم اما این رو هم باید قبول کنیم بعضی از همکاران به رفع نقایص یا حسن نظر هیچ کس توجهی نمی کنند و دلیلشو هم نمی دونم به کار خودشون هم ادامه میدن

سرگروه با توجه به حداکثر زمانی که در بازدید از کلاس بهش میدن بصورت سطحی و ظاهری ارزیابی رو انجام میده که این اصلا کار گشا نیست و باعث برداشت به مج گیری میشه
به نظر من معلم خودش باید دنبال ایرادات در تدریسش باشه تا بتونه با همکاری و مشورت با کسایی که تخصص و تجربه کافی دارند مشکل شو حل کنه نه اینکه دنبال در رفتن از ارزیابی آموزشی باشه
چه فکر کنید که میتوانید و چه نمیتوانید در هر صورت حق با شماست

پاسخ }}
سپاس شده توسط: admin ، sarlakdabir ، فائزه ساکی ، adabiat
#6
نقل قول: سرگروه با توجه به حداکثر زمانی که در بازدید از کلاس بهش میدن بصورت سطحی و ظاهری ارزیابی رو انجام میده که این اصلا کار گشا نیست و باعث برداشت به مج گیری میشه
من درستی این جمله رو به تجربه تایید میکنم.
بارها و بارها اتفاق افتاده که بازدیدکننده ای به کلاسم آمده و با سوال پرسیدن از یکی دو دانش آموز در مورد کلاسم، شیوه تدریسم، فعالیت هایم و ... قضاوت کرده؛ بعصی وقت ها قضاوت به قوی بودن کلاس و بعضی اوقات قضاوت به ضعیف بودن کلاس؛ ولی میدانیم که نمی شود در یک ساعت یک کلاس را مورد ارزشیابی قرار داد و از همه خطرناک تر در مورد فعالیت های آموزشی و پرورشی معلم اظهار نظر کرد. با ید این را در نظر داشت که هر کلاس جوّ مخصوص به خود را دارد و بازدیدکننده زمانی می تواند اریابی منصفانه ای داشته باشد که حداق دو ماه! در آن کلاس حضور داشته باشد.

با همین دیدگاه هر وقت برای بازدید به کلاس همکاران رفته ام قضاوتی در مورد کلاس و فعالیت های معلم نکرده ام به این معنی که گزارشی به اداره نداده ام، چون می دانستم که درک درستی از کلاس همکار مذکور در مدت یک ساعت یا کمتر، پیدا نکرده ام. ولی از همکار خواسته ام مشکلات خود را مطرح کند تا در صورت امکان راه حل ارائه دهم و همچنین مشکلات دیده شده در کلاس را شخصا به همکار محترم تذکر داده ام و به او اطمینان داده ام که گزارشی به اداره نخواهد رفت.
البته باز هم نمی توان گفت که به طور مطلق نباید گزارشی به اداره برسد، بعصی اوقات که به کوشا بودن همکار و یا تعلل وی از وظایف مطمئن می شویم باید با احتیاط به مدیر یا اداره منتقل شود، البته با احتیاط کامل.

جدا از این حرف ها نباید هدف از بازدید و فعالیت های آموزشی را فراموش کرد ...
من معلمم. کسی که آینده ی، آینده سازان این مرز و بوم را رقم می زند
پاسخ }}
سپاس شده توسط: hamed1391 ، sarlakdabir ، فائزه ساکی ، شوکران
#7
همیشه در بازدید سعی کردم یک مطلبو از یک مبحث و از اکثریت ارزشیابی کنم و هیچ وقت مستقیم در مورد یک کلاس اظهار نظر نکردم و فقط با معلم تبادل نظر داشتم.
اما متاسفانه آموزش اداره (حداقل اداره ما) توصیف کلاسو در چند کلمه می خوان ضعیفه خوبه قابل تقدیره و ...
فکر کنم باید در مورد ادارات هم ارزشیابی توصیفی اجرا بشه بجای اینکه بگن کلاس چطور بود بپرسن چقدر پیشرفت کرده یا همکار محترم چقدر در امر آموزش تلاش داشته اند
چه فکر کنید که میتوانید و چه نمیتوانید در هر صورت حق با شماست

پاسخ }}
سپاس شده توسط: sarlakdabir ، فائزه ساکی ، شوکران
#8
با سلام و خسته نباشید و تشکر به خاطر مباحث جالبتان
من به عنوان سرگروه در سال گذشته همکاران را اینگونه توجیه کردم که هدف پیشرفت آموزش شهرستان و تبادل تجربیات و روشهای نوین همکاران موفق است البته از طریق گروه آموزشی و سپس بلافاصله بعد از بازدید تجربیات مفید همکار مربوطه را با ذکر نام در ویژه نامه گروه آموزشی برای مطالعه سایر همکاران ثبت و به مدارس ارسال نمودم .
پاسخ }}
سپاس شده توسط: hamed1391 ، sarlakdabir ، nazi67 ، شوکران ، فرهادی - تبریز
#9
حسن بازدید سال گذشته فقط در جمع شدن همکاران و سرگروه ها بعد از بازدید در دفتر آموزشگاه بود که در مورد همه چیز در کلاس درس و تجربیات و مشکلات احتمالی صحبت می کردیم در چند تا ازین بازدیدها همکاران مواردی را مطرح کردند که قابل پیگیری بود مثلا خواستند که در حضور سرگروه یک درس رو تدریس کنند و تبادل نظر لازم رو در مورد تدریس داشته باشند یا در موردی خواستند که مطالب ارسالی آنها در یک گاه نامه درج و به مدارس ارسال بشه و ...

ان شاء الله امسال سرگروه های زبده ای انتخاب بشوند که بتوانند راهنمایی تمام عیار برای همکاران باشند.
چه فکر کنید که میتوانید و چه نمیتوانید در هر صورت حق با شماست

پاسخ }}
سپاس شده توسط: admin ، sarlakdabir ، nazi67 ، شوکران
#10

سلام  براي من اتفاق هاي بالا هم افتاد يه سر گروه امد يه سوال از دانش آموز برسيد.7 تا از دانش آموزان جواب ندادن بقيه جواب دادند. بعد گزارش نوشت گه كلاس ضعيفه .

راسش الان هم انگيزه ام رو از دست دادم. وقتي فرقي بين معلمي كه درس مي ده و نمي ده وجود نداره آيا انگيزه براي معلم مي مونه

پاسخ }}
سپاس شده توسط: فائزه ساکی ، adabiat ، شوکران
 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

درباره معلمـ گفت

انجمن علمی معلمان ایران افتخار دارد که از بهار سال 91 شروع به کار کرده است. هدف این انجمن افزایش توانایی های علمی و مهارتی معلمان ایران با تبادل نظر و اشتراک تجارب است. این انجمن به طور کامل توسط معلمان اداره می شود و هیچ وابستگی به ارگان های دولتی یا غیر دولتی ندارد.

پیوند ها

دوستان