امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ایده ها وتجارب من در موفقیت آمیز بودن ساعت انشا وآئین نگارش مقطع راهنمایی
#1

یکی از راه های تقویت دانش آموزان در نوشتن انشا، آموزش و یا به عبارتی القاء خودباوری است و این که آنان را به توانایی های خودشان واقف کنیم. و در این خصوص قطعه های کوتاه داستان خیالی برای آنان تعریف نموده و سپس از آنان بخواهیم مشابه آن را تعریف نمایند و در مرحله بعدی از آنان بخواهیم آنچه را گفته اند، بنویسند و در نتیجه به آنان اطمینان دهیم که این همان نوشتن است. بنابراین نباید از نوشتن هراس داشته باشیم البته باید تشویق را در این مورد در نظر داشته باشیم.

2-می توان برای درس انشا یک فعّالیّت متنوّع در نظر گرفت تا مورد توجّه قرار گیرد. بازی با کلمات، بدین صورت که نفر اوّل یک کلمه را بیان نماید و نفر بعدی کلمه ی دیگری را بدان پیوند دهد و بدین ترتیب تا نفر آخر کلاس، یک متن ِهرچند خنده دار ساخته و باعث تنوّع در کلاس و ایجاد نشاط و یادگیری بهتر خواهد شد.

3-در کلاس انشا برای بچه ها تصویر توأم با موزیک بی کلام مثل: صدای آب و باد و پرنده ها، باران، در اسلاید می گذارم. نوشته های بچّه ها در طول گوش دادن و مشاهده ی تصویر خیلی بهتر و احساسی و ادبی می شود در این شیوه بنده نیز همراه دانش آموزان در برگه ای می نویسم و در پایان انشا ی بچه ها و من در کلاس قرائت می شود. می توان گفت که این شیوه بر جذابیّت زنگ انشا می افزاید

. 4-بنده به مدد ویاری خدا و دوستان توانستم درزنگ انشا دانش آموزان خودرابه مطالعه علاقه مند کنم باخواندن کتاب داستان ، گذاشتن نوار صوتی داستان ، که فقط مقداری از آن خوانده وگذاشته می شود می خواهم فراگیرانم بقیّه ی داستان را خودشان حدس بزنندوبه پایان برسانند.

5-برای اینكه بچّه ها در حفظ كردن شعر قوی تر شوند و كلاس از حالت خشكی بیرون بیاید هر یك ماه یكبار در كلاس ادبیّات یا انشا مسابقه ای با نام مشاعره برگزار كنیم و به بچّه ها اجازه بدهیم شعرهای خارج از كتاب را هم به كار ببرند. بهتر است این مسابقه در مراسم های خاصّی بین كلاس های كلّ مدرسه برگزارشود تا رقابت بیشتری ایجاد شود و در آخر نفرات اوّل كلاس ها و مدرسه را به عنوان نفرات برگزیده معرفی كنیم و به آن ها جوایزی را اهدا كنیم.

6-لازم است که در درس نگارش، متن ها ی داستانی باخطّ مشی مشخّص و با توجّه به زیبایی های ادبی که وجود دارد در کلاس تمرین شود. برای مثال: با توجّه به آرایه ی ادبی تشبیه، داستانی کوتاه بنویسید. داستانی بانثر مسجّع بنویسید. سفری تخیّلی به درون مغز انجام دهید.

7-دربعضی از جلسات انشا از پاورپوینت های "هشت بهشت" "سیناکو" با موضوعات مختلف یا پاورپوینت های طرّاحی شده توسط خودم یا دانش آموزان در اسلاید نمایش داده می شود واز دانش آموزانم می خواهم تا دررابطه با موضوع پاورپوینت ارائه شده انشا ومتنی بنویسند. می توان گفت که اجرای این روش باعث افزایش شور ونشاط وعلاقه مندی دانش آموزانم به درس انشا شده است.

8-گاهی اوقات ممکن است موضوع انشائی به دانش آموز بگوییم که حتّی خودمان قادر به نوشتن در مورد آن موضوع نباشیم. یعنی عملا یک تکلیف غیر ممکن ویا... پس بهتر است قبل از اینکه تکلیفی (موضوع انشا یی) به دانش آموز بدهیم، خودمان آن را انجام دهیم و یا حدّاقل جوانب آن را بسنجیم و یا خودمان در کلاس همراه دانش آموز انجام دهیم تا بدین وسیله با انتظارات بیهوده ،دانش آموز را نسبت به درس و مدرسه بی انگیزه نسازیم.

9-بسیاری ازاوقات مشاهده می شود که دانش آموزان در زمینه ی توصیف منظره و یاصحنه و... مشکل دارند . این ضعف را می توان به این وسیله برطرف نمود. سعی شود در کلاس انشا داستان و یا وقایع دیگر ی تعریف گردد و درست بعد از تعریف یک صحنه و یا ... از دانش آموزان خواسته شود که آن منظره را در چند سطر توصیف نمایند.

10-در یک جلسه ای از فراگیران می خواهم به صورت گروهی بنشینند وخودم قسمتی از یک آیه را در پای تخته می نویسم "وامرهم شوری بینهم " واز آن ها می خواهم معنی ومفهوم آیه را بیان نمایند. بعد از بیان مفهوم آیه از همه ی گروهها می خواهم با "مشورت "همدیگر با توجه به مضمون فصل های کتاب "موضوعات مختلف انشایی "را طرّاحی نمایند. بعد از جمع آوری یکی از موضوعات را انتخاب نموده ودر کلاس به صورت انفرادی می نویسندوبقیه ی موضوعات در جلسات آتی درکلاس انتخاب و نوشته می شود. با این شیوه معلم علاوه بر این که به دانش آموزان مسولیّت می دهد بلکه کار خود را نیز در طرّاحی موضوع سهل وآسان می نماید.

بیایید با ارائه وانتقال ایده ها وتجارب مفید همدیگر در این انجمن بتوانیم خویش را در سایه ی الطاف الهی ، برای آموزشی بهتر توأم با موفقیت وپیشرفت آماده نماییم. منتظر ایده ها وتجارب نفیس شما عزیزان دردروس مقاطع مختلف هستیم .

http://shahdeadab.mihanblog.com

« زنهارمیازارزخودهیچ دلی را *** کز هیچ دلی نیست که راهی به خدا نیست » شهـــــد ادب
پاسخ }}
سپاس شده توسط:
 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

درباره معلمـ گفت

انجمن علمی معلمان ایران افتخار دارد که از بهار سال 91 شروع به کار کرده است. هدف این انجمن افزایش توانایی های علمی و مهارتی معلمان ایران با تبادل نظر و اشتراک تجارب است. این انجمن به طور کامل توسط معلمان اداره می شود و هیچ وابستگی به ارگان های دولتی یا غیر دولتی ندارد.

پیوند ها

دوستان