درود مهمان گرامی! (ورودثبت نام)



نحوه نمایش موضوع
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
#1 | Top
فرهادی - تبریز آفلاین

**

عنوان کاربر:
کاربر مفید انجمن
ارسال‌ها:
20
تاریخ عضویت:
شهریور 1392
طرح درس کلی فصل 2 علوم هفتم

اهداف کلی فصل دوم :

اندازه گیری در علوم و ابزار های آن

سطح 1 : با يكاها و ابزار اندازه گيري طول ،حجم ، جرم ، وزن ، زمان و چگالي آشنا مي شود و مي تواند طول و جرم يك جسم يا زمان انجام يك فرايند را اندازه گيري و گزارش كند .

سطح 2 : مي تواند طول ، حجم ، جرم ، زمان ، وزن و چگالي يك جسم را اندازه گيري كند و برخي از تبديل هاي متعارف را انجام دهد .

سطح 3 : در اندازه گيري ها دقت هاي لازم و نحوه استفاده درست وسيله و خواندن درست را اعمال مي كند روش هاي اندازه گيري غير مستقيم را به كار مي برد و تبديل و احدها را به راحتي انجام مي دهد در ابتداي اين فصل اهميت اندازه گيري در زندگي وعلوم مورد بحث قرار مي گيرد سپس به آموزش اندازه گيري اهميت يكاها ( واحدها ) ، جرم و وزن ، طول و حجم ، زمان و چگالي و دقت در اندازه گيري پرداخته مي شود .

در اين فصل با كاربرد ابزارهاي اندازه گيري جرم و وزن ، طول و حجم و زمان و دقت آن ها آشنا مي شوند .

 در آموزش اين فصل مي توان از فراخواني تجربه هاي آموزشي دانش آموزان ، فعاليتهاي عملي و فكري ، آزمايش ها و .... استفاده كرد . تو صيه مي شود اندازه گيري ها حتماً توسط دانش آموزان انجام شود و مي توان قسمتي از نمره ارزشيابي ها را به همين كارهاي عملي اختصاص داد. تكرار اندازه گيري ها ، ميانگين گيري از آن ها و توجه به دقت ابزار اندازه گيري مورد تأكيد است .

فصل دوم علوم هفتم  در یک نگاه:

در اين فصل، پس از اشاره به اهميت اندازه گيري در زندگي، به آموزش اندازه گيري، يكاها ( واحدها)، جرم و وزن، طول و حجم، زمان و چگالي مي پردازد. هم چنين ابزارهاي اندازه گيري و دقت در اندازه گيري مورد توجه قرار مي گيرد.

خلاصه ي اين مطالب را مي توانيد در شكل زير مشاهده نماييد:

                                  فصل دوم: اندازه گیری در علوم و ابزارهای آن:

چند مثال بزنید که نشان دهد زندگی ما به اندازه گیری و ابزارهای آن وابسته است؟

@   برای به موقع رسیدن به مدرسه بااندازه گیری زمان سر وکار داریم.
@    پزشک با اندازه گیری فشار خون، دمای بدن، ضربان قلب، و استفاده از نتیجه  آزمایشهای انجام شده به سلامتی یا بیماری ما پی می برد.
@    نجار با اندازه گیری طول، عرض، ارتفاع و زاویه ها و با استفاده از مقدارهای به دست آمده به طراحی و سپس ساخت لوازم چوبی می پردازد.

تفاوت کمیت و کیفیت
کمیت:
هرچیز که قابل اندازه گیری باشد.(زمان،طول،جرم،مساحت،سرعت...)
یکا:
واحد اندازه گیری کمیت ها.(ثانیه،متر،کیلوگرم ...)
مثال: زمان،یکی از کمیت های اصلی است که یکای آن ثانیه است.
کیفیت:
هرچه که نتوان اندازه گیری کرد کیفیت نامیده می شود.رنگ،بو،مزه و...
کمیت و کیفیت را در فارسی چند و چون نیز می‌گویند.

اندازه گیری:

اندازه گیری به ما کمک می کند تا اشیاء را از لحاظ انداز ه، مقدار، بزرگی وکوچکی، بلندی و کوتاهی و... با هم مقایسه کنیم.

اندازه هر چیز را با یک عدد و یکای آن گزارش می کنیم.
به یکای اندازه گیری، واحد نیز می گویند.
برای هر کمیت یکای معینی را تعریف کنند.
مثلاً:
برای جرم یکای کیلوگرم، برای زمان، ثانیه، برای طول یکای متر و
را تعریف کردند.
فاصله بین دو نقطه و مسافتی را که یک جسم طی می کند، با یکای طول، انداز ه می گیریم.
کیلومتر، متر، سانتی متر و میلی متر یکاهای متداول طول هستند.
                                                
 (   ویژگی های ماده    )
 1  - جرم:
مقدار ماده ی تشکیل دهنده جسم را جرم می گویند.
یکی ازساده ترین وسایل اندزه گیری جرم ، ترازو است.

وزن چیست؟
مقدارنیروی جاذبه ی زمین است که به جرم جسم وارد می شود هرچه از سطح زمین دور تر شویم نیروی جاذبه کم تر ودرنتیجه وزن هم کم تر خواهد شد .
وزن یک جسم را با نیروسنج اندازه می گیرندو واحد وزن هم نیوتن است  .     
نکته :    نیروی جاذبه ی زمین شش برابر نیروی جاذبه ی کره ی ماه است .
پس اگر شما درزمین 60 کیلوگرم وزن داشته باشید در کره ی ماه وزن شما 10 کیلوگرم است .
اما جرم شما در هردو مکان یکسان است وتغییری نمی کند .
                 شدت جاذبه × جرم جسم = وزن
وزن یک جسم در سطح زمین: از حاصل ضرب جرم جسم در شدت جاذبه زمین به دست می آید.
شدت جاذبه در سطح زمین تقریباً 8/ 9 نیوتون بر کیلوگرم است.
مثال
وزن یک کیسه
ی سیب 2 کیلوگرمی را در سطح زمین به دست آورید.
پاسخ: با توجه به رابطه بالا داریم:شدت جاذبه × جرم جسم = وزن
نیوتون 19/6 = 9/8×2 = وزن سیب

2
- حجم :

مقدار فضایی که هر ماده یا جسم اشغال می کند ، حجم آن را مشخص می کند.
برای پیدا کردن حجم یک آکواریوم مکعبی شکل، کافی است طول، عرض و ارتفاع آن را درهم ضرب کنیم.
حجم را با واحدهای مترمکعب،سانتی مترمکعب اندازه می گیرند.
حجم مایعات و گازها را با واحد لیتر هم بیان می کنند.
روش محاسبه حجم اجسامی که شکل منظمی ندارند
آیا فکر کرد ه اید حجم اجسامی مانند سنگ، تخم مرغ و... را که شکل هندسی منظمی ندارند،
چگونه انداز ه گیری می کنند؟ حجم مایعات را چطور؟!


برای اندازه گیری حجم مقدار کمی مایع، از ظروف مدرج استفاده می کنیم.
این ظروف برحسب سانتی متر مکعب یا میلی متر مکعب مدرج شد ه اند

با استفاده از استوانه  مدرج و آب، حجم یک تخم مرغ یا یک سنگ کوچک را اندازه بگیرید و در مورد روش اندازه گیری خودتوضیح دهید.

چگالی:
اگر یک مکعب چوبی و یک مکعب فلزی توپر مشابه را روی آب قرار دهید چه اتفاقی می افتد؟
کدام یک روی آب شناور می ماند و کدام یک در آب فرو می رود؟
این که یک جسم در آب فرو برود یا روی آب شناور بماندبه کمیتی به نام چگالی بستگی دارد.
معمولاً یکای چگالی بر حسب گرم برسانتی متر مکعب یاکیلوگرم برمترمکعب بیان می شود .
پرسش و تمرین:
1- الف- فاصله  بین دو ایستگاه قطار 65 کیلومتر است. فاصله  بین این دو ایستگاه چند متر است؟
ب‌- جرم یک انار 300 گرم است. وزن این انار چقدر است؟
2- می دانیم 1 لیتر حجم مکعبی به ابعاد 10 سانتی متراست.
الف) 1 لیتر چند سانتی متر مکعب است؟
ب) 1 میلی لیتر چند سانتی متر مکعب است؟

3- دانش آموزی برای اندازه گیری چگالی یک سنگ کوچک، ابتدا آن را با ترازو اندازه می گیرد و مقدار 400 گرم را به دست می آورد. سپس آن را درون استوانه  مدرج که 500 میلی لیتر آب دارد می اندازد. سطح آب روی 600 میلی لیتر قرار می گیر
د.چگالی سنگ چقدر است؟

 زمان :    برای انداز ه گیری زمان معمولاً از ساعت یا زما نسنج استفاده می شود.
یکای انداز ه گیری زمان ثانیه است اما در زند گی روزمره از یکاهای دقیقه، ساعت، شبانه روز، سال و ... استفاده می شود.

پاسخ با نقل قول  }}}
سپاس شده توسط:


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  طرح درس کلی برای فصول 1 و 2 علوم هفتم فرهادی - تبریز 0 4,663 25-8-1392, 10:40 صبح
آخرین ارسال: فرهادی - تبریز

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
درباره انجمن علمی معلمان ایران "معلمـ گفت"
انجمن علمی معلمان ایران افتخار دارد که از بهار سال 91 شروع به کار کرده است. هدف این انجمن افزایش توانایی های علمی و مهارتی معلمان ایران با تبادل نظر و اشتراک تجارب است. این انجمن به طور کامل توسط معلمان اداره می شود و هیچ وابستگی به ارگان های دولتی یا غیر دولتی ندارد.
لينک های مرتبط با "معلمـ گفت"