درود مهمان گرامی! (ورودثبت نام)



نحوه نمایش موضوع
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
#1 | Top
فرهادی - تبریز آفلاین

**

عنوان کاربر:
کاربر مفید انجمن
ارسال‌ها:
20
تاریخ عضویت:
شهریور 1392
طرح درس کلی برای فصول 1 و 2 علوم هفتم

 طرح درس کلی

درس علوم تجربی

پایه اول

دوره ی اول متوسطه

دبیرستان شمس تبریزی

دبیر مربوطه :

فرهادی

اهداف كلي فصل اول :

دانش آموزان با نقش تجربه و تفكر ، مهارت هاي علوم و روش هاي علمي در توليدعلم آشنا شوند و بتواننددرمواجهه با مسائل زندگي روزمره به كارببندند.

درس در يك نگاه:

در اين درس دانش آموزان با برخي موفقيت ها و نو آوري هاي متخصصان ايراني و اهميت  تجربه و تفكر ، مهارت هاي علمي و به كار گيري روش  علمي در توليد آن ها  و همچنين شاخه هاي علوم تجربي  و وابستگي آنها به يكديگر در توليد علم و فناوري آشنا مي شوند.

1- با معرفي برخي موفقيت هاي ايراني در يك اقدام گروهي از آن ها بخواهيد با مراجعه به مجلات روزنامه ها ، اينترنت ، موفقيت هاي ديگري را جمع آوري كنند و به صورت روزنامه ديواري به كلاس گزارش دهند .

2- با استفاده از بارش مغزي در يك جلسه درباره ي علت موفقيت هاي حاصله گفت و گو كنيد و آنها را هدايت كنيد تادريابند اين موفقيت ها نتيجه به كاري گيري تجربه ، تفكر ،مهارت و وروش هاي علمي است .

3- با ياد آوري مهارت هاي يادگيري دانش آموزان را در موقعيت هاي جديد كسب تجربه

قرار دهيد .

4- در مورد سير تكامل بعضي فناوري ها مثل كامپيوتر ، خودرو ، تلفن و انرژي هسته اي از دانش آموزان بخواهيد اطلاعات جمع آوري كنند و پيش بيني كنند كه در آينده با چه تحولاتي  روي خواهد داد و نقش آنها در اين تحولات چه خواهد بود

5- از دانش آموزان بخواهيد يك مسئله را  مطرح و آن رابا روش علمي  اجرا و حل كنند.

6- در مورد انرژي هسته اي و تلاش دانشمند ايران براي دست يابي به آن وكارشكني هاي كشور هاي ديگر گفت و گو كنند .

فصل اول علوم هفتم در یک نگاه  :

در اين فصل، دانش آموزان با موفقيت ها و نوآوري هاي متخصصان ايراني آشنا مي

شوند.در ضمن، به اهميت تجربه، تفكر، مهارت هاي علمي و به كارگيري آن ها

و همچنين شاخه هاي علوم تجربي و وابستگي آن ها به يكديگر در توليد علم و فناوري پي مي برند

                                                      فصل اول : تجربه و تفکر

یکی از ویژگی های انسان «کنجکاوی » است که از دوران کودکی تا پایان عمر، او را به دانستن و کشف دانش سوق می دهد.
گوشه ای از موفقیت ها و نوآوری ها ی متخصصا ن ایرانی :
@    ساخت شش داروی جدید زیست فناوری توسط دانشمندان ایرانی
@‌    ساخت سد کرخه(بزرگ ترین سد خاکی - رسی خاورمیانه)که بر روی رودخانه کرخه در ۲۲ کیلومتری
شمال غربی شهرستان اندیمشک در استان خوزستان ساخته شده‌است.
@     پهپاد ( پرنده هدایت پذیر از راه دور) ساخت ایران
هواپیماهای بدون سرنشین در ایران به «پهپاد» شهرت دارند که از حروف اول«پرنده هدایت پذیر از راه دور» گرفته شده‌است.
@     اولین گوساله شبیه سازی شده در خاورمیانه به نام بنیانا در ایران به دنیا آمد.
تولید گوساله بنیانا در ساعت ۱۵:۳۰ روز شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸ و پس از گذراندن ۲۷۰ روز کامل حاملگی با انجام عمل سزارین در مجتمع دامپروری نصر در پژوهشکده رویان اصفهان تحقق یافت
این گوساله چندروز بعد از بدنیا آمدن به دلایل عفونتی که مشخص نیست چگونه ایجاد شده بود تلف شد.
                                   چگونگی حل مسئله به روش علمی:

1 ) مشاهده : یعنی ما با استفاده از حواس پنجگانه خودمان اتفاقاتی را که می افتاد حس کنیم .
2 ) جمع آوري اطلاعات : یعنی اینکه ما اطلاعاتی را که با استفاده از حواس در یافت کردیم ، یادداشت کنیم .
3 ) پیشنهاد یا راه حل ( فرضیه سازي ) : در این مرحله به مسئله و سوالی که برایمان پیش آمده پاسخ و یا پاسخهاي احتمالی می دهیم .
4 ) آزمایش فرضیه ها : با انجام آزمایش ، فرضیه ما پذیرفته یا رد می شود .
5 ) تکرار آزمایش : بعضی از آزمایش ها در شرایطی درست جواب نمی دهند . پس باید چندین بار آزمایش کنیم تا مطمئن شویم .
6 ) وقتی فرضیه ما با انجام چند آزمایش ثابت شد و به نتیجه رسید ، فرضیه ما تبدیل به نظریه علمی می شود .(نتیجه گیری)

نمونه سوال:
الف ) گزینه درست را با علامت ضربدر مشخص کنید .
1 ) وقتی به مسئله و سوالی که برایمان پیش آمده پاسخ و یا پاسخ هاي احتمالی می دهیم در واقع ......... داده ایم . الف ) نظریه
ب ) فرضیه ج ) نتیجه گیري د ) آزمایش


2 ) اولین مرحله که دانشمندان در روش علمی انجام می دهند چیست ؟
الف) مشاهده
ب) ارائه فرضیه ج) جمع آوري اطلاعات د) نتیجه گیري

3 ) چه کسانی می توانند از روش علمی استفاده کنند ؟

الف ) پزشکان ب ) مهندسان ج ) استادان د ) همه محققان

4) به بررسی دقیق با استفاده از تمام حواس در روش علمی چه می گویند ؟
الف ) آزمایش
ب ) نتیجه گیري ج ) ارائه فرضیه د ) مشاهده


5) آخرین مرحله که دانشمندان در روش علمی انجام می دهند چیست ؟
الف ) فرضیه
ب ) آزمایش ج ) نتیجه گیري د ) جمع آوري اطلاعات

6) به چه علت گاهی انسان به جاي استفاده از علم و دانش و تحقیق و بررسی به خرافات، جادوگري و حدس وگمان روي می آورد؟
الف ) کمبود دانش ب ) اجبار ج ) فقر د) مفیدبودن این روش
جواب گزینه ها:
1_ 2 _3 _ 4_ 5_6
ب- الف- د - د - ج –الف
فناوری چیست؟
تبدیل علم به عمل، فناوری نامیده می شود.
ساخت خودرو، کامپیوتر، تلفن، نیروگاه هسته ای، و دارو ... نمونه هایی از تبدیل دانش علمی به عمل هستند.
تولید سوخت هسته ای و استفاده از آن نمونه ای از تبدیل علم به فناوری است که در آن دانشمندان همه
 شاخه های علوم تجربی و سایر رشته ها در آن سهیم هستند

                                          سؤال کردن و یافتن جواب مهم ترین نکته در علم است       

پاسخ با نقل قول  }}}
سپاس شده توسط:


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  طرح درس کلی فصل 2 علوم هفتم فرهادی - تبریز 0 7,622 25-8-1392, 10:52 صبح
آخرین ارسال: فرهادی - تبریز

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
درباره انجمن علمی معلمان ایران "معلمـ گفت"
انجمن علمی معلمان ایران افتخار دارد که از بهار سال 91 شروع به کار کرده است. هدف این انجمن افزایش توانایی های علمی و مهارتی معلمان ایران با تبادل نظر و اشتراک تجارب است. این انجمن به طور کامل توسط معلمان اداره می شود و هیچ وابستگی به ارگان های دولتی یا غیر دولتی ندارد.
لينک های مرتبط با "معلمـ گفت"