درود مهمان گرامی! (ورودثبت نام)



نحوه نمایش موضوع
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
#1 | Top
vahidf آفلاین

***

عنوان کاربر:
کاربر فعال انجمن
ارسال‌ها:
102
تاریخ عضویت:
آذر 1391
آموزش  رویکردها در روانشناسی سوم انسانی

(( روانشناسي سال سوم ادبيات و علوم انساني ))

  گردآورنده : وحيد فلاحي دبير روانشناسي                           زندگي با ارزش ترين هديه الهي است ، پس قدر اين هديه را بدانيم

فصل اول :موضوع روانشناسي  :             مطالعه علمي رفتار و فرايندهاي رواني

رفتار : کليه حرکات و اعمالي که قابل مشاهده مستقيم و غيرمستقيم است مانند : راه رفتن ، گريه کردن و ...

فرايندهاي رواني : کليه اعمال رواني از قبيل احساس _ ادراک _ تفکر _ يادگيري و ...

رويکرد در روانشناسي

سؤال اصلي همه روانشناسان اين است که کي ِکي کجا چرا اينگونه رفتار مي کند ؟پس رويکرد راهي است براي توضيح رفتار و بررسي آن .

مثال : آقاي احمدي امروز دير به خانه آمد و بعد بر سر کودک خود فرياد زد .

کي ؟ آقاي احمدي               ِکي ؟ امروز               کجا ؟ در خانه               چرا ؟ پرخاشگري مي کند

در روانشناسي 5 رويکرد داريم :

1) زيست شناختي            2) رفتاري             3) شناختي            4) روانکاوي               5) انسانگرا

به داستان زير توجه کنيد : ما به وسيله اين داستان 5 رويکرد را به شما ياد مي دهيم .

(( مريم ساعت 7 صبح از خواب برمي خيزد و طبق عادت هميشه شروع به نرمش مي کند . بعد از خوردن صبحانه از منزل خارج مي شود به خيابان اصلي شهر مي رسد او ساعت 9 صبح با دوست خود زهرا قرار ملاقات دارد . اما قبل از اينکه به محل ملاقات برود يک دفعه تابلوي حراج فروشگاه بزرگ شهر را مي بيند . مريم به آن سمت خيابان مي رود و از فروشگاه ديدن مي کند . بعد از خريدن اجناس به محل ملاقات مي رود او دوست قديمي خود زهرا را مي بيند هر دو از ديدن يکديگر خوشحال مي شوند به سمت هم مي دوند و با عرض ادب و احترام با همديگر دست مي دهند با ديدن هم تمام خاطرات تلخ و شيرين دبيرستان يادآوري مي شود ))

حال به شرح رويکردها مي پردازيم :

رويکرد زيست شناختي: اکثر رفتارهايي که از ما سر مي زند به نحوي تحت تأثير مغز و دستگاه عصبي است .

مثال : راه رفتن ، ورزش کردن ، ديدن مريم و ... ، همه توسط شليک عصبهايي از مغز است .

رويکرد رفتاري : در اين رويکرد بجاي بررسي مغز و سيستم عصبي به مشاهده رفتار مي پردازد .

رفتارهايي که عيني ، قابل مشاهده و اندازه گيري باشد                                 پاسخ                   محرک

 و در مقابل هر محرکي براي رفتار ، پاسخي وجود دارد                      S                    R

مثال : ديدن تبليغات حراج در فروشگاه محرکي است که مريم را به سمت فروشگاه مي برد .

رويکرد شناختي :

 اين رويکرد به فرايندهاي ذهني توجه دارد ، به درون انسان مي پردازد . اگر چه قابل مشاهده نيست اما وجود دارد . اين رويکرد ذهن را مانند يک رايانه تصور مي کند

مثال : نرمش هر روز مريم ، برنامه ريزي او براي ملاقات دوستش ، شناخت دوستش .

رويکرد روانکاوي :    همه رفتارها ريشه در ناخودآگاه است .

- ناخودآگاه : يعني شخص از وجود آن آگاه نيست اما بر رفتار او تأثير مي گذارد . مانند ترس از تاريکي .

مثال : يادآوري خاطرات تلخ و شيرين مدرسه برای مريم و زهرا

رويکرد انسانگرا :            

در اين ديدگاه رفتار انسان را براساس اينکه موجودي آزاد ، انتخاب گر و تواناست ،  بررسي مي کند . اين انسان است که سرنوشت خود را تعيين  مي کند و پايبند اصول اخلاقي جهاني است و همه انسانها داراي نيروهاي بالقوه هستند که مي توانند آنها را به نيروي بالفعل تبديل کنند تا به خودشکوفائي برسند .

مثال : دست دادن به يکديگر _ عرض ادب و احترام .

تمرين : وقتي معلم اول ابتدايي خود را مي بينيد او را مي شناسيد و براي عرض ادب و احترام به سوي او مي رويد و با ديدن او خاطرات  تلخ و شيرين مدرسه يادآوري مي شود .

در تمرين بالا رويکرد روانشناسي را بررسي کنيد ؟

ديدن معلم                         رويکرد زيست شناختي

شناختن معلم                                           شناختي

ديدن و به سمت او رفتن                           رفتارگرايي

يادآوري خاطرات تلخ و شيرين                      روانکاوي

عرض ادب و احترام                             انسانگرايي




پاسخ با نقل قول  }}}
سپاس شده توسط:


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
آموزش نمونه سئوالات تستی روانشناسی هیلگارد vahidf 1 8,571 5-11-1393, 06:37 عصر
آخرین ارسال: muhammad_2020
سوال سئوال وبارم روانشناسی سال سوم انسانی نوبت اول دی 92 vahidf 1 4,382 2-10-1392, 12:17 عصر
آخرین ارسال: vahidf
سوال نمونه سئوال روانشناسی سوم انسانی آبان 91 vahidf 0 4,557 8-9-1392, 11:03 عصر
آخرین ارسال: vahidf
آموزش خلاصه ونکات فصل دوم روانشناسی سوم علوم انسانی vahidf 0 8,062 6-9-1392, 10:28 عصر
آخرین ارسال: vahidf
آموزش خلاصه ونکات فصل اول روانشناسی سوم علوم انسانی vahidf 0 14,058 3-9-1392, 09:03 عصر
آخرین ارسال: vahidf
سوال آزمون چهار گزینه ای فصل اول روانشناسی سوم انسانی vahidf 0 4,306 1-9-1392, 10:53 عصر
آخرین ارسال: vahidf
جدید ارسال مطالب روانشناسی سوم علوم انسانی vahidf 0 2,435 30-8-1392, 02:38 صبح
آخرین ارسال: vahidf

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
درباره انجمن علمی معلمان ایران "معلمـ گفت"
انجمن علمی معلمان ایران افتخار دارد که از بهار سال 91 شروع به کار کرده است. هدف این انجمن افزایش توانایی های علمی و مهارتی معلمان ایران با تبادل نظر و اشتراک تجارب است. این انجمن به طور کامل توسط معلمان اداره می شود و هیچ وابستگی به ارگان های دولتی یا غیر دولتی ندارد.
لينک های مرتبط با "معلمـ گفت"