درود مهمان گرامی! (ورودثبت نام)



نحوه نمایش موضوع
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
#1 | Top
vahidf آفلاین

***

عنوان کاربر:
کاربر فعال انجمن
ارسال‌ها:
102
تاریخ عضویت:
آذر 1391
آموزش  خلاصه ونکات فصل دوم روانشناسی سوم علوم انسانی

*كودك در حدود يكسالگي مي تواند اولين لغات را تلفظ كند و راه  برود و يا در حدود11تا14سالگي  به  بلوغ جنسي برسد.

*غالب تغيرات رشد، محصول مشترك دو فرآيندرسش و يادگيري است.اما اينكه كدام نقش مهمتري دارند بين دانشمندان اتفاق نظر وجود ندارد.

*متخصصان رشد عقيده  دارند كه 12سال اول زندگي نقش مهمي در زندگي فرد ايفا مي كند.

*تغييرات در يك جنبه از رشد  به تغييرات درجنبه هاي ديگر  رشد بستگي دارد.

*بيشترين تاكيد روانشناسي رشد به مطالعه دوره كودكي و  نوجواني است.

 *متخصصان رشد چون نمي توانند تمام پيچيدگيهاي رشد انسان را با هم توصيف و تبيين كنند. معمولاً به يكي از جنبه هاي رشد بيشتر توجه كرده و تلاش خود را در آن زمينه متمركز مي كنند.

*متخصص شناختي به مطالعه ي (تفكر، هوش، حافظه ، حل مسئله و ...) در انسان مي پردازد، در حالي كه متخصص رواني – اجتماعي به جنبه هاي عاطفي و شخصيتي انسان توجه مي كند و هر كدام از اين دو متخصص سهم مهمي در توصيف و تبيين رشد دارند،  هر چند كه هيچ يك به تنهايي قادر به ارائه نظريه اي كامل درباره ي رشد نيستند.

*دو نظريه پرداز مهم در زمينه رشد ، پياژه ( با  نظريه هاي شناختي)  و اريكسون ( با نظريه هاي رواني – اجتماعي)  مي باشند.

*ژان پياژه  بيش از هر روان شناسي ديگري درباره تفكركودكان مطالعه كرده است.

*پياژه دريافت كه كودكان در يك دوره سني معيني به سؤال ها، جواب ها ی غلط معيني مي دهند و نتيجه گرفت كه به سادگي نمي توان گفت كه كودكان كوچك تر از كودكان بزرگتر يا به طور كلي كودكان در مقايسه با بزرگسالان، كم هوش ترند.

*اينكه كودكان درسنين مختلف ممكن است از اشياي مشابه و يكسان تفسيرهاي متفاوت داشته باشند و به سئوالات يكسان پاسخ هاي گوناگوني بدهند ناشي از ساختارهاي شناختي آنان است.

*رشد در نظريه پياژه: كودكان همان گونه رشد مي كنند در اثر تجربه، ساختارهاي شناختي ( الگوي تفكر يا عمل) ساده ي خود را به ساختارهاي شناختي پيچيده تبديل  مي كنند.مثلاً بسياري  از كودكان3ساله  به راحتي باور دارندكه خورشيد جان داراست زيرا مي بينند كه خورشيد صبح بالامي آيد و شب پائين مي رود.

*اريك اريكسون معتقد بود كه شخصيت افراد طي مراحل مختلف رشد كامل مي شود . به نظر اریکسون افراد در زندگی از هشت مرحله عبور می کنند.

*به نظر اريكسون كودك  بايد در هر مرحله از رشد خود، بحران ها و تعارض ها ی روانی، اجتماعی را به طورموفقيت آميزي حل كند تا براي مرحله بعدي آمادگي كافي داشته باشد. حل اين بحران ها و تعارض ها اين امكان را براي  وي فراهم مي كند تا با مسائل بزرگتري كه جنبه روان شناختي دارند، رو برو شود و سلامت رواني خود را تأمين كند. در غير اينصورت سلامت رواني او به خطر مي افتد.

*رشد انسان از زمان تشكيل نطفه شروع مي شود.زماني كه يك اسپرم پدر با يك تخمك مادر سلول تخم راتشكيل مي دهد.

يك سلول تخم داراي 46كروموزوم است ( 23كروموزوم اسپرم پدر-23كروموزم اووم مادر).

*هركروموزوم شامل هزاران ژن است كه خصوصيات وويژگيهاي ارثي از پدر و مادر را به فرزند منتقل        مي كند.

*انسان هادارای دونوع سلول ،سلول های بدنی وسلول های جنسی هستند.سلول های بدنی، باعث شكل گيري اندام هاي بدنی مي شوند.

*كروموزوم جفت 23عامل تعیين كننده جنسيت است.

* 2سال اول زندگي را دوره ی طفوليت مي نامند و يكي از دوره هاي رشد است و سريعترين تغييرات در آن اتفاق مي افتد.

*در دوره كودكي اول (2تا6 سالگي)، رشدزيستی-اجتماعي درجنبه هاي مختلف اتفاق مي افتد.کودک6 ساله نمی تواند عکس دوره ی قبل خود را تشخیص بدهد.

* هر چه محيط اطراف كودك از نظر مكالمه و گفتگو غني باشد، رشد زبان او  بهتر صورت خواهد گرفت و آمادگي بيشتري براي مهارتهاي زباني پيچيده تر، نظير خواندن و نوشتن، در دوره كودكي دوم خواهد داشت.

* سنين بين 12 تا 20 سالگي را دوره نوجواني مي نامند.

*در دوره  نوجواني ، نوجوان با تحولات گسترده فيزيولوژيک ،  شناختي ،  هيجاني و اجتماعي رو به رو      مي شود. اگر چه تغييرات رشدي در اين دوره، خود مي تواند منبع دشواريها و مشكلاتي باشد، ولي اساساً (مانند هر دوره ی ديگر) جهات مثبت و سازنده ي آن غلبه دارد و فرد را به كمال خود نزديك مي كند.

*مهمترين ويژگي شناختي در دوره كودكي اول خود مركزي كودك است.

*اغلب مسائل نگران كننده اي كه در دوره ی نوجواني از آن به مسائل نوجواني تعبيرمي شود به اين تغييرات و تحولات بستگي ندارد، بلكه  به سبب درك نادرست والدين و جامعه و يا حتي خود نوجوانان از اين تغييرات رشدي مربوط مي شود.

*يكي از مهمترين تغييرات جسماني دوره نوجواني ، بلوغ است .

*انتخاب دوست از تصمیم گیری های مهم دوره ی نوجوانی است.

*دختران به طور متوسط در 13 سالگي و پسران در 14 سالگي بيشترين افزايش وزن را بدست می آورند.

*تشديد فعاليت هورموني تستوسترون در پسران  و ( استروژن و پروژسترون) در دختر بمنزله اعلام  شروع دوره ی بلوغ است. شروع سن بلوغ بين سنين  8 تا14 سالگي در تغيير است.

*سر یکی از آخرین قسمت های  بدن است که در این دوره  به رشد نهایی خود و به  اندازه بزرگسالی اش می رسد. اجزای صورت مانند گوش ها، لب ها و بینی معمولا زودتر از سر رشد می کنند؛ در نتیجه بزرگتر به نظر  می آیند و این چیزی است که نوجوان آن را نمی پسندد ولی این عدم تناسب، موقتی است و با  رشد  نهایی سر،  بین اجزای سر و صورت تناسب  برقرار می شود.

*اندازه و ظرفيت شش در دوره  نوجواني افزايش پيدا مي كند. (وزن آن حدود 3برابرمي شود.) و اين شرايط تنفس عميقتر و آهسته تر را براي نوجوان بوجود مي آورد.

*اندازه قلب 2 برابر مي شود، ميزان ضربان قلب كاهش وحجم كلي خون افزايش مي يابد. اين تغييرات مهم به نوجوان امكان  مي دهد كيلومترها  بدون  نياز  به استراحت ، بدود و يا فعاليت كند. بايد توجه داشت كه تمرين هاي ورزشي و فعاليتها ي جسماني با اين وضعيت هماهنگي داشته باشد. در غير اينصورت خستگي و زيان جسماني براي نوجوان بهمراه دارد.

*رسش جنسي هم  به صفات اوليه جنسي و هم به صفات ثانويه جنسي مربوط مي شود.

*اگر در دوره نوجواني تغييرات مهم جنسي با رشد شناختي و اخلاقي همراه نباشد، نوجوان را تنها به جنبه ي جسمي اين تغييرات متوجه مي سازد و او را از تغييرات مهم ديگر شناختي، عاطفي و اجتماعي باز مي دارد.

*زودرسی و یا دیررسی بلوغ می تواند فشار روانی ایجادکند و نوجوان را با هیجان های خاص  روبرو سازد.

*براي دختران بلوغ  زودرس دشوارتر از بلوغ ديررس است زيرا انتظارات و توقعات اجتماعي بيشتري  بر آنها تحميل مي شود و این در حالی است که به لحاظ روانی– اجتماعی هنوز به رشد کافی نرسیده اند.

*براي پسران بلوغ  ديررس دشوارتر از بلوغ زودرس است. زیرا یکی از معیارهای مهم در پذیرش گروه همسالان و روابط دوستانه با دیگران قدرت جسمانی و رشد جنسی است.

*لازم است از نوجواناني كه بلوغ زودرس يا ديررس دارند،حمايت هاي اجتماعي بيشتري شودو براي پذيرش اجتماعي مناسب  نزد گروه همسالان خود به آنها كمك شود. تلاش خود نوجوانان هم بسیار مهم می باشد که اعتماد به نفس خود را از دست ندهند و آگاه شوند که این فاصله با دیگران ، دوره ای موقتی است.

*كودكان دبستاني در مقایسه با نوجوانان بیشتر دارای استدلال استقرایی هستند؛ یعنی از دانش موجود خود که حاصل مشاهده ی  واقعیات عینی  و تجربیات شخصی آنهاست، به نتیجه گیری کلی درباره اشیاء، افراد و حوادث طبیعی دست می زنند.

* نوجوان مي تواند درذهن خود فرضيه هاي را تصور كند كه صورت واقعي ندارند.درحالي كه كودك دبستاني فقط فرضيه هايي را مي پذيرد كه با زندگي روزمره و واقعي او ارتباط يابد.

 *( آزمون بالانس پياژه) مربوط به استدلال قياسي مي باشد.

*لورنس كلبرگ بيش از ديگر روان شناسان، رشد اخلاقي را در كودكان  و نوجوانان مورد مطالعه قرار داده است.

*طبقه بندي كلبرگ را شايد نتوان درباره تفاوتهاي جنسي بكار برد.

*دختران به روابط انساني واحساس همدردي ومراقبت از ديگران بيشتر ازپسران اهميت مي دهند.

*مهم ترين ويژگي رشد رواني – اجتماعي در دوره نوجواني دسترسي به تعريفي از خود و دستيابي به هويت است كه پاسخي به سؤال مهم «من كيستم؟» مي باشد.

*در رابطه با تعريف خود وشكل گيري هويت در نوجوانان، والدين و گروه هم سالان بيش از عوامل اجتماعي ديگر نقش ايفا مي كنند.

*نقش و اثرجنسیت درکسب هویت و آینده ی فرد،بسیارمهم و اساسی است و به نوجوان کمک می کند تا درباره انتخاب های شغلی، تحصیلی، مسائل سیاسی و مذهبی وارزش های اخلاقی که او را مشغول ساخته است، بهتر بیندیشدوبرای آینده ی خودبرنامه ریزی کند.




پاسخ با نقل قول  }}}
سپاس شده توسط:


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
آموزش نمونه سئوالات تستی روانشناسی هیلگارد vahidf 1 8,571 5-11-1393, 06:37 عصر
آخرین ارسال: muhammad_2020
سوال سئوال وبارم روانشناسی سال سوم انسانی نوبت اول دی 92 vahidf 1 4,382 2-10-1392, 12:17 عصر
آخرین ارسال: vahidf
سوال نمونه سئوال روانشناسی سوم انسانی آبان 91 vahidf 0 4,557 8-9-1392, 11:03 عصر
آخرین ارسال: vahidf
آموزش خلاصه ونکات فصل اول روانشناسی سوم علوم انسانی vahidf 0 14,058 3-9-1392, 09:03 عصر
آخرین ارسال: vahidf
سوال آزمون چهار گزینه ای فصل اول روانشناسی سوم انسانی vahidf 0 4,306 1-9-1392, 10:53 عصر
آخرین ارسال: vahidf
جدید ارسال مطالب روانشناسی سوم علوم انسانی vahidf 0 2,435 30-8-1392, 02:38 صبح
آخرین ارسال: vahidf
آموزش رویکردها در روانشناسی سوم انسانی vahidf 0 2,598 30-8-1392, 02:37 صبح
آخرین ارسال: vahidf

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
درباره انجمن علمی معلمان ایران "معلمـ گفت"
انجمن علمی معلمان ایران افتخار دارد که از بهار سال 91 شروع به کار کرده است. هدف این انجمن افزایش توانایی های علمی و مهارتی معلمان ایران با تبادل نظر و اشتراک تجارب است. این انجمن به طور کامل توسط معلمان اداره می شود و هیچ وابستگی به ارگان های دولتی یا غیر دولتی ندارد.
لينک های مرتبط با "معلمـ گفت"