درود مهمان گرامی! (ورودثبت نام)



نحوه نمایش موضوع
 
امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
#1 | Top
vahidf آفلاین

***

عنوان کاربر:
کاربر فعال انجمن
ارسال‌ها:
102
تاریخ عضویت:
آذر 1391
آموزش  خلاصه ونکات فصل اول روانشناسی سوم علوم انسانی

*فعاليتهاي حوزه روانشناسان عبارتند از: روانشناسان محقق،روانشناس باليني،روانشناس تربيتي،روانشناس صنعتي،روانشناس جنايي،روانشناس تحولي،روانشناس اجتماعي،روانشناس آموزشگاهي وپرورشي

*روانشناسي ازسال 1879ميلادي بعنوان يك علم تجربي شناخته شد. و به اين پرسش كه((انسان چگونه رفتارمي كند؟))پاسخ  مي دهد.

*اولين هدف روانشناسي علمي ، توصيف پديده اي رفتاري و روانشناختي است.

*هدف اصلي و بنيادي فعاليت علمي رسيدن به توصيفي آزمون پذير و تجربي از حوادث و رويدادهاست.

*يكي از چالش هاي مهم روانشناسي ، موضوع مورد مطالعه آن یعنی ((انسان))است.

*انسان بدليل پيچيدگي وخيلي از ملاحظات انساني و اخلاقي به سادگي ساير پديده ها  نمي تواند مورد مطالعه علمي يا روشهاي دقيق ومنظم وكنترل شده قرار گيرد.

*آنچه روانشناسي علمي را از روانشناسي غير علمي مشخص مي سازد، همان ويژگي علمي بودن است. شباهت آن دو نيز داشتن مرزهاي مشتركي است.

*موضوع روانشناسي :  مطالعه رفتار و فرآيندهاي رواني مي باشد.

*منظور از رفتار: كليه حركات و اعمال و رفتارهاي قابل مشاهده مستقيم و غير مستقيم است .

*منظور از فرآيندهاي رواني در تعريف روانشناسي علمي : كليه اعمال رواني از قبيل احساس، ادراك، تفكر، يادگيري، حافظه، انگيزش، زبان، هيجان و شخصيت مي باشد.

* ادعا هاي مطرح شده در روانشناسي زماني علمي خواهند بود، كه از طريق تجربه اثبات شده باشند.

 *ويژگي فرضيه هاي علمي  تجربه پذير بودن است.

*  فعاليت علمي، رسيدن به توصيفي آزمون پذير و تجربي از حوادث و رويداد هاست .

* از مزاياي اصلي روش آزمايشي تكرار پذير بودن آن مي باشد.

*پيش بيني علمي، زماني تحقق مي يابدكه توصيفي تجربي از پديده  مورد نظر انجام شده باشد.

 * تحقيق و نظريه از طريق فرآيند استقراء و قياس شكل مي گيرند. هركدام باعث برانگيختن ديگري مي شود.

  *مهمترين اصل روش آزمايشي كه بايد به آن توجه شود، كنترل متغيير مستقل است.ومتغیرهای دیگر را باید کنترل( ثابت ) نگهداشت.

  *عمل رفتاري قابل مشاهده است-بسياري از رفتارهاي ما مثل انديشيدن، تجسم كردن و دردكشيدن آشكار و از بيرون قابل مشاهده  نيستند. پس رفتار با عمل برابر نيست.

*رويكرد روانكاوي در تبيين تحول انسان به نقش تعامل غرايز ذاتي و تجارب اوليه دوران كودكي تاكيد مي كند-پيش فرض دیگر در نظريه روانكاوي، تاکید روی نيروهاي ناخودآگاه است كه موجب برانگيخته شدن رفتار مي شود-در اين رويكرد، احساسات و افكار بطور غير مستقيم و خارج از حيطه آگاهي فرد عمل مي نمايند.

*رويكرد رفتاري : تمام رفتارهاي ما اكتسابي است. هنگامي كه بدنيا مي آييم شبيه يك جعبه توخالي و لوح سفيد هستیم .تجربه و تعامل با محيط، همان چيزي است كه ما را  مي سازد.در رويكرد رفتاري، صرفا روي رفتار قابل مشاهده تاكيد مي شود و به ريشه رفتار توجه خاصي ندارد.

*شيوه رفتار درماني در درمان اختلالات رواني، از طريق كاربرد اصول يادگيري، درصدد حذف رفتار نامناسب است.  

*رويكرد شناختي بر اهميت فرآيندهاي ميانجيگر(ماننددرك و تفكر) كه بين يك محرك و پاسخ رخ  مي دهد، تاكيد مي كند. و به فرآيندهاي ذهني(شناخت ها) اهميت مي دهد.

*رويكرد انسانگرایی بين دو رويكرد كه يكي انسان را تحت تاثير محيط مي دانست و ديگري به عوامل غريزي و ناهشيار تاكيد داشت، قرار گرفت.(بين رويكرد های رفتاري و روانكاوي).مازلو اين رويكرد را نيروي سوم در روانشناسي نام گذاري كرد.

* رویکرد روانکاوی به نیروی اول، رویکرد رفتارگرایی به نیروی دوم و رویکرد انسانگرایی به نیروی سوم در روان شناسی معروف است.

*مهمترين درك ما از نظريه فرويد، كشف پديده ناخودآگاه است.نظريه فرويد به شدت جبرگراست .زيرا مي گويد : رفتار كودك بوسيله نيروهاي ذاتي تعيين شده اند و رفتار بزرگسالي نيز بوسيله تجارب دوران كودكي شكل مي گيرد.

*چون هیچ کدام از رویکردها به تنهایی برای توصیف و تبیین رفتار کارآیی لازم را ندارند ، به همین دلیل از انواع رویکردها استفاده می شود.

*روشهاي تحقيق در روانشناسي علمي عبارتنداز: روش آزمايشي- مطالعات همبستگي-مشاهده طبيعي

*آندرسون مطالعه اي در مورد رفتار انسان انجام داده است و در خصوص ميزان فاصله گرفتن كودك از مادر اندازه گيري كرد و مشاهده كرد كه كودكان زير سه سال بيش از 6الي7متر از مادر دور نمي شوند.

*تحقيق در روانشناسي كلا يك امر آكادميك است.

*بسیاری از روانشناسان محقق هستند ، نه درمانگر

* قسمت چپ مغز ( مرکز یادگیری وتفکر کلامی ) و قسمت راست مغز ( مرکز یادگیری وتفکر فضایی ) است.

*مدرک کارشناسی روانشناسی می تواند راه  دسترسی شما به انواع مشاغل را هموارکند.

*قانون سازمان روانشناسی و مشاوره کشور در سال 1381 به تصویب رسید.

* ازطريق قياس مي توانيم فرضيه هاي قابل آزمايش  را از  نظريه بدست آوريم.




پاسخ با نقل قول  }}}
سپاس شده توسط:


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
آموزش نمونه سئوالات تستی روانشناسی هیلگارد vahidf 1 8,526 5-11-1393, 06:37 عصر
آخرین ارسال: muhammad_2020
سوال سئوال وبارم روانشناسی سال سوم انسانی نوبت اول دی 92 vahidf 1 4,380 2-10-1392, 12:17 عصر
آخرین ارسال: vahidf
سوال نمونه سئوال روانشناسی سوم انسانی آبان 91 vahidf 0 4,553 8-9-1392, 11:03 عصر
آخرین ارسال: vahidf
آموزش خلاصه ونکات فصل دوم روانشناسی سوم علوم انسانی vahidf 0 8,060 6-9-1392, 10:28 عصر
آخرین ارسال: vahidf
سوال آزمون چهار گزینه ای فصل اول روانشناسی سوم انسانی vahidf 0 4,304 1-9-1392, 10:53 عصر
آخرین ارسال: vahidf
جدید ارسال مطالب روانشناسی سوم علوم انسانی vahidf 0 2,434 30-8-1392, 02:38 صبح
آخرین ارسال: vahidf
آموزش رویکردها در روانشناسی سوم انسانی vahidf 0 2,595 30-8-1392, 02:37 صبح
آخرین ارسال: vahidf

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
درباره انجمن علمی معلمان ایران "معلمـ گفت"
انجمن علمی معلمان ایران افتخار دارد که از بهار سال 91 شروع به کار کرده است. هدف این انجمن افزایش توانایی های علمی و مهارتی معلمان ایران با تبادل نظر و اشتراک تجارب است. این انجمن به طور کامل توسط معلمان اداره می شود و هیچ وابستگی به ارگان های دولتی یا غیر دولتی ندارد.
لينک های مرتبط با "معلمـ گفت"