موضوع انشا پیشنهادی برای استفاده همکاران دوره دبیرستان

موضوع  انشا پیشنهادی برای استفاده همکاران دوره راهنمایی

سری اول

 1 )یک روز در روستا  2) گفت وگوی خود با دوستانتان را ضبط کنید سپس آن را به زبان گفتار و نوشتار بنویسید ۳) یک شب مهتابی را توصیف کنید   4) مسافرت در یک روز بارانی ۵) تشریح یک میدان بازی فوتبال یا والیبال ۶) توصیف یک کارگاه نجاری، آهنگری ۷) اتاق من ۸) توصیف درخت ۹) توصیف آنچه که از پشت پنجره اتاق می بینید ۱۰ ) توصیف باغ در فصل خزان ۱۱) توصیف باغ در فصل خزان ۱۲) توصیف یک مغازه گل فروشی ۱۳ ) آشپزخانه ی خانه ی ما۱۴) در صف نانوایی ، اتوبوس ، یا ...۱۵) در پیاده رو محله ی ما ۱۶ ) باران در شهر ما ۱۷ ) در پارک ... ۱۸ ) اولین برف  امسال ۱۹ ) در مطب پزشک ...۲۰ ) توصیف خود یا یکی از دوستان و همبستگان ۲۱ ) آنچه که در راه مدرسه می بی بینیم ( از خانه تا مدرسه ) ۲۲ ) یکی از یاد بود های من ۲۳ ) منظره ی حریق یا تصادف ۲۴) تصور کنید در یک قایق شیشه ای سربسته در زیر دریا سفر می کنید ، چه احساسی دارید ، چه می بینید ؟۲۵)شهر یاروستای محل سکونت خودرا با رعایت اصول توصیف کردن توصیف کنید۲۶ ) زندگی عشایر را در سه بند توصیف کنید  27 ) به ورزش گرای و سرافراز باش ***که فرجام سستی سرافکندگی است ۲۸ ) کتاب است آیینه یروزگار*** که بینی در آن رازها آشکار۲۹ توصیف کلاس درس یا آموزشگاه محل تحصیل . ۳۰ -  در یک روز بهاری ....

سری دوم

۱) اگر آب، قلم ، درخت، پرنده  بودم ...  2) دوست دارم که ... ۳) آرزوی من این است که ... ۴ ) در آن روز پاییزی ... ۵) از آن روزی که خود را شناختم ... ۶) سرگذشت یک دانه ی گندم از زبان خودش ۷) سرگذشت یک قطره ی باران از زبان خودش۸) چرا کتاب بهترین هم نشین است ۹) سرگذشت قالی ، سجاده ، کتاب و... از زبان خودش ۱۰ ) مختصری از شرح حال خود یا یکی از بستگان خود را بنویسید ۱۱ ) خلاصه ای از یک داستان را بنویسید . ۱۲ )گفت و گویی خیالی میان جنگل و آسمان یا باد و باران۱۳ ) مردی نبود فتاده را پای زدن*** گر دست فتاده ای بگیری مردی ۱۴ ) هزار کوه گرت سدّ ره شوند برو *** هزار ره گرت از پا در افکنند بایست ۱۵)هر که به نیکی عمل آغاز کرد *** نیکی او روی بدو باز کرد ۱۶- یکی از یادبود های شیرین من ۱۷- زادگاه خود را توصیف کنید . ۱۸- اگر معلم ادبیات بودم ....    19- اگر مدیر مدرسه بودم ..... ۲۰ -  اگر من یک فضانورد بودم ....

  سری سوم

۱) پرواز دسته جمعی پرندگان  2 ) چرا باید زبان فارسی را پاس بداریم ؟ ۳) نامه ای به مدیر مدرسه بنویسید واز او در خواست کنید تا وسایل ورزشی یا یک دوره فرهنگ لغت یا دانش نامه برای آموزشگاه تهیه نماید ۴) درخواست انتقال مدارک تحصیلی به آموزشگاه دیگر ۵ ) درخواست عضویت در کتابخانه ۶) در خواست پخش مجدد برنامه های تلویزیون ۷) در خواست بازسازی کوچه های شهر     8) در خواست افتتاح شماره حساب جاری۹) نامه ای سرگشاده به مردم فلسطین یا عراق ۱۰ )نلمه ای سرگشاده به تاریخ ، طبیعت      ،رئیس جمهور ، استاندار و ....۱۱) خلاصه ی از یک سخنرانی ۱۲) خلاصه ای از یک داستان یا یک فیلم ۱۳ ) گزارش    بازدید از  یک مجتمع علمی ، گزارش اردو ، بازدید از نمایشگاه کتاب ، مسابقه ی فوتبال یا گزارشی از جشنواره ی... ۱۴ ) هر چه می خواهد  دل تنگت بگو ۱۵ ) با دیگران بخندیم ، به دیگران نخندیم ۱۶ ) مشکل دنیا ی امروز ما اینست که ...  17 ) درخت تو گر بار دانش بگیرد *** به زیر آوری چرخ نیلو فری را ۱۸ ) تو کز محنت دیگران بی غمی *** نشاید که نامت نهند آدمی ۱۹ ) آنچه ندارد عوض ای هوشیار *** عمر عزیز است غنیمت شمار ۲۰ ) دوست دارید به کدام یک از استان های کشورمان سفر کنید علت را توضیح دهید ۲۱- طاعت و فرمان حق بر شفقتی بر خلق کن ***** در همه حال این دو نیت را شعار خویش کن ۲۲- اگر معلم ادبیات بودمم

پیشنهادهایی برای پر بار تر کردن  ساعت درس انشاء

*تعریف اشاء  وانشائ نویسی واستاندارهای یک انشائ خوب

**تغیر نام ساعت انشاء به ""کارگاه  نوشتن "ویا "کارگاه انشاء نویسی "

***معرفی ساختار انشاء  وآموزش اصول اولیه ان

****دادن موضوعات جالب وجدید وپرهیز از ارائه موضوعات کلیشه ای

*****اهمیت به نوشته های دانش اموزان اگرچه کم باشد

*ایجاد فضای نقد  (چرا که یکی از مهارتهای درس ادبیات نقد وتحلیل محتوای نوشته است )

*پرهیز از یکنواختی  کلاس  وتوجه کردن  تمام دانش اموزان به انشایی که خوانده می شود .

توجه کانل دبیر  به انشائ دانش آموزان و بزرگ نمایی نکات مثبت 

ارزشیابی منطقی ودرست  انشا که بسیار مهم است .

جمع اوری تمام انشائ ها  وبازبینی تمام انها توسط دبیر

نوشتن انشائ سر کلاس  که بسیار می تواند در  پی بردن به توانایی حقیقی دانش اموز موثر باشد .برای این منظور می توان  این راهکارهایی را مفید دانست :

-کشیدن یک تصویر خیالی  یا یک منظره توسط معلم ودرخواست از دانش آموزان برای  نوشتن  هر مطلبی که به ذهنشان می رسد .

-ایجاد فضای تفکر وتخیل برای احساس  یک موقعیت   ارام و خیالی  که می توان گفت دانش اموزان در عرض ۵ دقیقه با تخیل خود به یک سرزمین دوردست وخیالی بروند و سپس برداشت های خود را بنویسند .


موضوعاتی برای درس انشای دوره دبیرستان

۱-چقدر خود را می شناسید ؟

۲-معلم انشای خود را توصیف کنید

۳-از پارسال تا امسال از دیروز تا امروز...از امروز تا فردا...

۴-چگونه می توانیم یک دانش آموز موفق باشیم ؟

۵-انچه تاکنون از لابلای کتابهای درسی آموخته ام ....

۶-من دوست دارم یک...........بشوم .

۷-هنوز درس محبت تو در گوشم پیچیده  است ای معلم عزیزم .

۸-چشمان خودرامی بندم تا فقط تو را ببینم ای خدا ی مهربان ....

۹-چقدر زود دیر می شود؟!

۱۰-می خواهم فقط از خودم بگویم .

۱۱-خودرا به نسیم نوازشگر بهاری می سپارم....

۱۲-شعری برای خودم  .....

۱۵-بهترین راه برقرای ارتباط با دیگران چیست؟

۱۶-کاش می شد که عقربه های ساعت را از حرکت بازداشت !!

۱۷-من رنگ ...........را دوست دارم  زیرا.......

۱۸-تویی که خوب می شناسمت .

۱۹-بهترین راه رسیدن به خوشبختی .........

۲۰-پولدار شدن بهتر است یا دانشمند شدن ؟!

۲۱-چگونه می توانم سپاسگزار نعمتهای تو باشم ای خدا!!

۲۲-نعمتهای خدا را بشمارید .

۲۳-با مصاحبه کردن با حداقل ۱۰نفر نظرات آنها را در مورد  ............جویا شوید

۲۴-روش مطالعه شما چگونه است ؟

۲۵-از زبان خودکار سخن بگویید !

۲۶مدرسه ما..........کلاس ما

۲۷-خون حسین (ع)هنوز در رگ من جاری است .

۲۸-من با خدای خود پیمان بسته ام که..............

۲۹-چگونه می توانیم قدر دان زحمتهای پدر ومادر خود باشیم ؟

۳۰-بوی ماه مهر  می آید دوباره ....

۳۱-خاطره یک روز بارانی  پاییزی را توصیف کنید .

۳۲-خاطره یک مسافرت  دسته جمعی را بنویسید .

۳۳-گوش کن صدای پای بهار می آید .

۳۴-این روزها که می گذرند .........

۳۵-من یک کتابم .......

۳۶-برنامه  روزانه یک روز خود را بنویسید .

۳۷-اگر مخترع می شدید چه چیز جدیدی اختراع می کردید ؟

۳۸- داستان یک فیلم یا کارتون مورد علاقه خود را بصورت انشائ بنویسید .

۳۹-مگر می شود مهربانی هایت را فراموش کنم ! ای مادرم !

۴۰-ایینه با ما چه می گوید ؟!


موضوعات:

جایگاه اخلاق در زندگی انسان؛

ارزش علم و دانش در زندگی ما

یکی از فصل های سال را توصیف کنید.

آرزوی شما چیست؟

۱-هر کس سواد نداشته باشد بی سواد است!

۲-اگر به وسیله ی علم از دانشمان استفاده کنیم ما هم می توانیم یکی از سازنده ها یا اختراع کنندگان باشیم!

۳-کسی که اخلاق خوب نداشته باشد نمی داند نماز و روضه(!) چیست.

۴-اگر کسی درس نخوانده باشد هزاران گرگ در انتظارش است منظورم از گرگ مواد فروشانی هستند که بچه های مردم را موءتاد (!) می کنند.

۵-مادرم می گوید ای غلامعلی ........اگر ارزش علم و دانش را نمی دانی بدان چون درس آدم را نورانی و با سوات می کند(بابا سوادت منو کشته!) 

۶-آنهایی که درس نخوانده اند الان یا چوپان هستند یا حمال!

۷-من در باره فصل زمستان حداکثر ۳ تا ۴ چیز می دانم(نه بیشتر بگو!)خوب حال از بحس(!)خارج نشویم...

۸-کسب علم به ما کمک می کند تا بتوانیم درس بخوانیم(عجب کشف شگفت انگیزی!)

۹-سال ۱۳۸۹ که به نام همت و مضاعف و کار مضاعف است(!)

۱۰-من آرزو دارم یک خلبان شوم و مسافر کشی کنم(!)

۱۱-من می خواهم در آینده نجار شوم تا برای مردم کشورم صندلی درست کنم(!)


شلوغ کاری کردم،اذیت کردم،خندیدم،لقب دادم،لقب گرفتم،همه رو کلاه دار کردم،مچ گرفتم،پروفایل ها رو آب جارو کردم،تاپیک ها رو بهم ریختم،حالا وقتشه همه رو بذارم کنار و واسه همیشه این دنیا رو ترک کنم.
جنرال تجربه خوبی بود واسم تونستم کلی دوست خوب و مهربون چ دختر چ پسر پیدا کنم. متاسفانه به خاطر درس و دانشگاه مجبورم اینجا رو بذارم کنار. شاید بگین اینم مثل بقیه است میگه میرم دوروز دیگه میاد ولی خب اندفعه قضیه فرق میکنه. اندفعه تصمیمم جدیه . البته چندتا از دوستام تا الان از دستم ناراحت شدن که چرا دارم میرم ولی سعی میکنم از ناراحتی درشون بیارم.
جا داره از همینجا از تمام دوستام بخاطر همه چی تشکر کنم . ببخشید اگه اذیتتون کردم اگه شوخی ای کردم که ناراحتتون کرد بازم به بزرگی خودتون ببخشید.
فکر کنم رفتنم بیشتر از همه واسه رنگی ها (مخصوصا قرمزکلاه) مفید باشه چون یکی از عضو های شیطون داره میره. آقا حامد ، آقا مدیر ، آقا ناظم ، آقا بهمن ، مریم بنفش و تمام مدیرا براتون آرزوی موفقیت میکنم. امیدوارم یه روز انجمن خودتون رو آباد کنین.
مدیر جون تو این مدت که بودم میدونم کلی عاصی شدی از دستم ولی خب چ میشه کرد شیطونم دیگه بازم ببخشید اگه اذیتت کردم
هرازگاهی یاهو آن میشم. اگه دوست داشتین اونجا میتونین ازم خبر دار شین.
واسه همتون آرزو سلامتی و خوشبختی و موفقیت دارم. 
راستی یه وردنه داشتم یادش بخیر . همین جا وسط میدون جنرال چالش میکنم یادگاری ازم بمونه. کسی بهش دست نزنه.

یه پیغام هم واسه دخترم فازی دارم. بهش بگین از لیستم آزادش کردم به این شرط که جنرال نیادش . درسته خودم نمیام ولی آمارش رو از بچه ها میگیرم. اگه خبردار شم اومده به آرزو میگم با همون وردنه جای من کبودش کنه

موضوعات متنوّع انشا برای دوره ی راهنمایی


پیش بینی ادامه ی یک سریال استفاده از کلمات در یک بند نوشته (کلماتی که ظاهراً ارتباطی باهم ندارند)
تهیه ی روزنامه دیواری تکمیل داستانی که شنیدید (گفتن یک داستان ناقص)
اگر ۲۰ میلیون پول داشتم بررسی و بیان مشکلات مدرسه و ارائه ی راه حل مناسب برای آن
اگر من جای او (؟) بودم تشریح بیت یا ابیات شعری یا شرح یک حدیث و آیه ای از قرآن 
بازسازی یک رویداد گزارشی از یک موضوع اجتماعی (بازدید، زیارت، انتخابات و ...)
آرزو داشتم یا آرزو دارم تأثیر عبادت، مطالعه و ... در زندگی فردی یا اجتماعی
نامه ای اداری به (؟) نامه ای به خدا، امام زمان، پدر، مادر، معلم، مدیر مدرسه، دوست و ....
خدای خوبم... (گفتگو با خدا) از یکی از اقوام خود بخواهید یکی از خاطرات خود را برای شما تعریف کند 
خوابی که دیده ام خاطره ی اولین روزی از زندگی خود که به یاد دارید
من تصمیم گرفته ام ............. خاطره ی یکی از روزهای ده سال بعد (کرسی زمان)
اگر آب نبود............. خاطره ای از ۱۵ روز اول سال تحصیلی
وقتی دلم می گیرد.............. خاطره ای که هرگز فراموش نخواهم کرد
گفتگوی خیالی با (؟) موضوع آزاد ......(درخواست موضوع از دانش آموزان)
توصیف منظره ی روبه روی خود موضوعات یک کلمه ای(گل های قالی، پول، آسمان، ایران، مادر و ...)
انواع دل نوشته ها نوشتن انشایی با کاربرد یک آرایه ی ادبی (تشبیه، مرعات نظیر و ...)
توصیف یک دوست بیان نظر خود درباره ی یک موضوع سیاسی، اجتماعی، مذهبی و ....
توصیف محل زندگی خود سخن گفتن از زبان یک (گل ، درخت ، ..) استفاده از انسان نمایی پدیده ها
توصیف منزل مسکونی خود وقتی که اولین بار معلم یا کتاب های راهنمایی را دیدم ...........
توصیف کلاس یا مدرسه ی خود معرفی یک کتاب یا یک فیلم و سریال (استفاده از شناسنامه ی آثار)
خلاصه ای از یک مطلب روزنامه خلاصه نویسی از یک کتاب، یک فیلم و ....
تشریح یک ضرب المثل قصه ای برای ضرب المثل (؟)
نوشتن شرح حال خود نوشتن شرح حال یکی از مشاهیر ادبی، علمی، مذهبی و..
نوشتن شرح حال یکی از اقوام تبدیل نثر ادبی به نوشته ی ساده ی امروزی
تفکّر به موضوعی (؟) و شرح آن برگرداندن نظم به نثر(شعر عقاب، دماوند و اشعاری از سعدی و پروین و...)
برداشت خود از تصویر (؟) بیان شفاهی انشای نوشته شده (توانایی سخن گفتن)
آینده ی علم چگونه خواهد بود؟ بازگویی قسمت هایی از داستانی که شنیدید (توانایی گوش دادن)
تلاش برای سرودن شعری زیبا ترجمه نظم یا نثر از زبان ترکی به فارسی و بالعکس
بیان تفاوت ها یا شباهت های دو (؟) نوشتن درباره ی مناسبت های تقویم (روز معلم، هفته ی درختکاری و ...)
گفتگویی درونی (مونولوگ) توصیف یک شیء (خودکاری که در دست دارید)
نوشتن انشای گروهی طراحی سؤال نگارشی و پاسخ به آن ها
یکی بود یکی نبود......... درباره ی وجه تسمیه ی اسم خود (علت نام گذاری و معنا و مفهوم اسم خود)
موضوع های آزاد نوشتن مقاله دربا ره ی موضوع های متنوع اجتماعی و ....

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *