درود مهمان گرامی! (ورودثبت نام)



نحوه نمایش موضوع
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
#1 | Top
mehrazin آفلاین

***

عنوان کاربر:
کاربر فعال انجمن
ارسال‌ها:
55
تاریخ عضویت:
مرداد 1391
تدریس خصوصی یا اموزش در سایه واثرات اجتماعی ان در برنامه درسی

جلسه با یاد ونام خدای بزرگ اغاز شدمهمان سخنران پرفسور مارک بری به همرا ه همسرشان بودند. (نویسنده ی کتاب پرارزش تدریس خصوصی واثرات اجتماعی آن بر برنامه درسی)این جلسه به همت سازمان پژوهشی درسی،به خصوص اقای به افرین مترجم این کتاب بود.(رئیس مرکز مطالعات آموزش وپرورش )

جلسه با یاد ونام خدای بزرگ اغاز شد(تلاوت زیبای قران توسط آقای دکتربه نیا ).مهمان سخنران پرفسور مارک بری به همرا ه همسرشان بودند. در طبقه هشتم سازمان پژوهش،برنامه ریزی آموزشی و تالیف کتب درسی تشکیل شد .

موضوع"تدریس خصوصی یا آموزش درسایه واثرات اجتماعی آن بربرنامه درسی "بود.

پرفسورمارک بری(Mark Bray) رئیس موسسه بین المللی برنامه ریزی آموزشی یونسکو

 دودوره رئیس مرکز مطالعات آموزش و پرورش تطبیقی دانشگاه هنگ کنگ هستند

همسر ایشان خانم پرفسور" اورا کاوو " هم دراین نشست ایشان را همراهی می کردند. این جلسه به همت سازمان پژوهشی درسی،به خصوص آقای به افرین مترجم این کتاب بود.(رئیس مرکز مطالعات آموزش وپرورش )دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری و همچنین انجمن مطالعات برنامه ریزی درسی (کمیسیون بین الملل )شکل گرفته است.

پرفسور انگلیسی الاصل مقیم هنگ کنگ هستندو همسروی هنگ کنگی بود . مترجم برنامه آقای دکتربه آفرین بودند  . سرود جمهوری اسلامی با شکوه پخش شدبه احترام سرود مقدس همگه حضار از جا برخاستند. اغلب حاضرین انگلیسی را می دانند اما مترجم سخنرانی را به صورت پارگراف های پشت سر هم  توضیح می دادند.در ابتدا  آقای دکترامانی طهرانی مدیرکل سازمان پژوهش سخنان خودرا ارائه دادند .

پرفسورمک بری توسط آقای دکترعباس معدن دارآرا نی که با ایشان رابطه دوستی داشتندبه ایران دعوت شدند . پس ازسخنان آقای دکترامانی ، پرفسورمارک بری پشت تریبون قرارگرفتند و شروع به صحبت نمودند :

در حین صحبت های آقای دکترمعدن دار درباره مارک بری و همسرش آن ها با نگاه سرتکان می دادند و با خشنودی تاییدگفتار  می کردند.پس ازسخنان ، خانم پرفسور "اورا کاوو" کنارهمسرش مارک بری نشست پرفسورمارک بری به احترام جمعیت ازجا بلند شد و تعظیم کرد و سخنانش را آغازکرد:

"علاقه دارم بسیار ازشما یاد بگیرم.."خانم پرفسور نیز  گفت:"من خودم را به عنوان یک معلم یادگیرنده می دانم."ارزو کردند که همه معلم و فراگیر بشوند پرفسوررادامه گفتند:"همسرم هم معلم است و هم یادگیرنده و امیدوارم که همه ما یاد گیرنده باشیم.من خیلی خیلی سال های پیش درانگلستان به دنیا آمدم به دنیا امدم .نمی خواهم چند سال دارم.(خنده حاضرین در جلسه)زندگی من یک زندگی بین المللی بوده وسال ها با این فرهنگ زندگی کردم در افریقا ونیجریه وکنیا معلم بوده ام سپس به هنگ کنگ چین رفتم.به خاطراین خانم(منظور همسرشان)و30 سال مقیم آنجا شدم.درحال حاضرهمکاری باآموزش و پرورش تطبیقی دریونسکو (رئیس موسسه بینالمللی برنامه آموزشی یونسکو بوده اند ..از15سال گذشته تا کنون تدریس خصوصی ذهن  من را فرا گرفته بوده است.وبا تشکر سه نفرمترجم کتاب هایشان  درایرانادامه دادند که:من خیلی تعجب کردم که کتابهای من به فارسی موجود است..

اما موضوع اصلی بحث راجع به چیست؟تدریس خصوصی !!

علت اینکه از استعاره سایه استفاده میشود  این است که :به تقلید ازآموزش رسمی  می پردازد.بنابراین موضوع عوض می شود واثرش روی تدریس خصوصی وآموزش بزرگ می شود. اهمییت تدریس خصوصی هزینه خانواده ها است. طبق آمار جهانی ،خانواده های مرفه بیشتر از آموزش خصوصی بهره مند می شوند.

چنددسته نظر موجود می باشد:

1-بعضی معلمین ازاین موضوع.موافقند.

2-بعضی معلمین ازاین موضوع خوششان نمی ایدو مخالفند.

3- بعضی نمی دانند وکاری هم به این مساله ندارند.

تدریس خصوصی از سابقه طولانی برخوردار است. امروز یک پدیده جهانی شده استدر مصر خیلی زیاد ودر ترکیه ویونان واروپای غربی وآمریکای شمالی بسیار شده است.

تدریس خصوصی امروزه یک مسئله جهانی است.سایه فعال آن روی اموزش وزارتی ودولتی اثر می گذارد.

درامارات عربی متحده پسرها بیشترازدخترها از تدریس خصوصی   بهرمند هستند .درکره سایه بزرگی دارد .درایران اطلاعی نداریم .سطح اموزش خصوصی پایین است تدریس خصوصی  یک سایه بزرگ است.غالبا معلمتن و دانشجویان دانشگاه هوموسسه اموزشی شرکت ها همه به تدریس علاقه دارند.و تبلیغات زیادی برای  تدریس خصوصی می کنند .روی اتوبوس هاهنگ کنگ این تبلیغات را  می بینید.

 چرا بچه ها درکلاس خصوصی با دقت گوش می دهند؟

چون پول داده اند.

دانش آموزانی که از وضعیت تحصیلی بهتری بر خوردار هستند،از این مساله استفاده بیشتری می کنند واین باعث نا باوری درعدالت اموزشی پیش بیاید.

تدریس خصوصی برای دانش آموزانسبب فشار وا ضطراب همه ی دوستان درگیر می شود.

کاربرد خوب تدریس خصوصی :

-زمینه ی خوبی بر سرمایه گذاری می شود.

-رابطه معلم و دانش آموز ازحالت محترمانه و صمیمی تبدیل به رابطه فروشنده و خریدار میشود.

-این زمینه سرمایه برای بعضی از دانش آموزان خوب است.(افرادی که استفاده از تدریس خصوصی نمی کنند).

جنبه های منفی تدریس خصوصی :

-خواب وخستگی درکلاس

-اختلال در یادگیری واشکالات اجتماعی وتفاوت  فقیر وغنی .

-میزان عملکرد معلم کم می شود وسعی در تدریس خصوصی می شود.

-نابرابری های حاصل ایجاد فساد می کند.

پس اموزش وپرورش در سایه ممکن است کاهنده ویا فزاینده باشد.مخصوصا تلاششان (معلمین)کم شودومعلمین خوب ار مراکز تدریس خصوصی جذب کند.واین مساله در سیاست گذاری اشکال تولید می کند.

این سایه در دنیا دامنه افکنده وگسترده شده رویکرد در بررسی بیشتر این فراینداز طریق تجزیه وتحلیل مقایسه ای خواهد بود.هزینه ها باید خیلی مورد بررسی قرار گیرد.نگرانی از هزینه فقط بعد مادی نمی باشد.بلکه هزینه زمانی که سر مایه گذاری میکند ورابطه بین معلم وشاگرد به هم می خورد فرایند بین این دو است.فروشنده وخریدار وفشار بیش از حد زمانی در امتحانات .وتحت تاثیر قرار گرفتن زمان ،خاواده،ودانشجو

ماهیت تدریس خصوصی باید حمایت کننده باشد .بیشتر یادگیری باشد.من موافق بد بودن اموزس تدریس خصوصی نیستم مساله ی مهم اعتماد فراگیران برای فائق امدن مسائل درسی مهم است.هدف یونسکو برای همگان است

بعد از صحبت کوتاه  خانم اورا کاوو همسر دکتر مارک بری وتشویق حاضرین  ،نوبت سخنان خانم دکترآرین مترجم یکی ازکتاب های دکتر مارک بری شد.

خانم دکترآرین استادیاردانشگاه علامه طباطبایی است. چنین گفتند که :

"موضوعی امروزدرآموزش و پرورش بازشد و توجه همه را به خودش جلب کرده.بچه ها زمانی که به مدرسه می روند وساعاتی را می گذارنندونظام وی آن ساعات حساس است .معلم چه کسی است؟محتویاتدرسسی وگرداننده اموزش چه کسانی هستند؟انقدر دقیق است.

خانواده ها بچه ها را به مدرسه می سپارند که خیالشان راحت باشد.محیط دانش اموز خانواده ومدرسه است.ولب اکنون محیط سوم جدیدی که سایه خود اموزش وپرورش است ،ایجاد شده است .(تدریس خصوصی).هرچه اموزش وپرورش بزرگتر گردد سایه اش  نیز بزرگتر می شود.

پژوهشی دراین زمینه شروع شده که هزینه ان را دانشگاه علامه طباطبایی تفبول نموده.این سایه اثاری دارد .به چه علت خانواده ها ودانش اموزان به طرف سایه می روند.کند.پرفسورمارک بری خیلی ظریف مخالف تدریس خصوصی هستند."

پس نتیجه می گیریم که: تدریس خصوصی هم  کارکردهای مثبت هم داردوهم کارکردهای منفی هم دارد.

کم کاریهای اموزشی باعث  فساد است. من می گویم :فساد آموزشی حاصل شکست آموزشی است."

سپس آقای دکترعباس معدن دارآرانی چنین  گفتند:که

"ما می پذیریم که : آموزش خصوصی یک پدیده جهانی است. بر سخنان آقای دکترآتشک نقد داشتند وگفتند برای جلوگیری از این پدیده ،شما به معلم خوب حقوق بدهید تاجلوی تدریس خصوصی اش گرفته شود.. بیایید واقعیتها  را بپذیریم."

پس ازسخنان اساتید ، پرسش و پاسخ آغازشد و سه پرسش به زبان انگلیسی و دو پرسش به زبان فارسی مطرح شد و آقای مارک بری به آن ها پاسخ  گفتند:

"ارائه یک راه حل واحدواقعا  مشکل است.خشنودم که درایران کتاب های کمک آموزشی هم هست.باید درباره تالیف درسایه (کتاب های کمک درسی )هم کارکرد.درآمریکا و اروپای غربی درگذشته تدریس خصوصی پذیرفته نبود ولی هم اکنون  پذیرفته شده است.درگذشته درآمریکا واروپا به خاطرکودن بودندانش اموزان  به تدریس خصوصی می رفتند ولی اکنون این گونه نمی باشد.. ا گر درباره فنلاند و ژاپن بپرسید  باید بگویم که دراین کشورها،حقوق معلمان خیلی بالااست .پس  اموزش خصوصی دراین کشورها کم است.دولت باید علت به وجود آمدن تدریس خصوصی را بیابد.باید به سوی اجرای مقررات برود ..باید والدینو دانش آموزان را هم دراین باره آموزش داد.ازاینکه شنیدم درایران تحقیقاتی دراین زمینه انجام شده و می شود خوشحالم.مشارکت بین معلمان و انجمن ها خیلی مهم است."

سپس خانم پرفسور اورا کاوو خطاب به جمع حاضران گفتند:"من با نگاه کردن به شما و واز توجه شما  متوجه شدم که بسیار به این مباحث علاقه مند می با شید .ما طرفدار رویکرد "دانش آموز محور"هستیم اما باید به دنبال زیرساختهای  آنهم  باشیم.موضوع  تدریس خصوصی مانند  سرطان است که باید با آن کنارآمده و زندگی کنیم.ماباید میزان نیازمان را به تدریس خصوصی کم کرده ومتمرکز روی برنامه درسی رسمی شویم."

درپایان جلسه  ازدوکتاب پرفسورمارک بری رونمایی شد و هدیه هایی از هنر دستی ایران عزیز  به ایشان و همسرشان داده شد که آن ها با  خوشحال دریافت کردند ونشست درساعت 12 با تشکرو قدردانی آقای دکترامانی و آقای دکتربختیاری به پایان رسید و همه با پرفسوروهمسر با وفایش به یادگار عکی گرفتند.

گزارشگر ونویسنده مهراعظم سنجری




پاسخ با نقل قول  }}}
سپاس شده توسط:


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
درباره انجمن علمی معلمان ایران "معلمـ گفت"
انجمن علمی معلمان ایران افتخار دارد که از بهار سال 91 شروع به کار کرده است. هدف این انجمن افزایش توانایی های علمی و مهارتی معلمان ایران با تبادل نظر و اشتراک تجارب است. این انجمن به طور کامل توسط معلمان اداره می شود و هیچ وابستگی به ارگان های دولتی یا غیر دولتی ندارد.
لينک های مرتبط با "معلمـ گفت"