درود مهمان گرامی! (ورودثبت نام)



نحوه نمایش موضوع
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
#1 | Top
admin آفلاین

*******

عنوان کاربر:
مدیریت کل سایت
ارسال‌ها:
873
تاریخ عضویت:
فروردین 1391
تبيين ساز و کارهاي مولفه هاي جامعه پذيري کتاب هاي فارسي دوره ابتدايي در چارچوب تحليل
تبيين ساز و کارهاي مولفه هاي جامعه پذيري کتاب هاي فارسي دوره ابتدايي در چارچوب تحليل انتقادي گفتمان

نویسندگان : شاه سني شهرزاد,مزيدي محمد,يارمحمدي لطف اله,لهسائي زاده عبدالعلي

جامعه پذيري يا اجتماعي شدن از هدف هاي آشکار تعليم و تربيت است و به طور رسمي، از طريق مدارس صورت مي گيرد. در مدارس، کتاب هاي درسي نقش به سزايي در جامعه پذير کردن دانش آموزان دارند. مولفه هاي جامعه پذيري در کتاب هاي درسي از طريق ساز و کارهايي ارايه مي شوند و بر دانش آموزان تاثير مي گذارند. روشن کردن شيوه هاي تاثيرگذاري آنها بسيار مهم است. تحليل انتقادي گفتمان شيوه اي است که سازوکارهاي تاثيرگذاري را آشکار مي کند. تحليل انتقادي گفتمان در پي نماياندن ارتباط ميان زبان، قدرت و ايدئولوژي است که براي اين منظور، به کشف ساختارها يا مولفه هاي گفتمان مدار مي پردازد که از طريق آنها اعمال قدرت و بيان ايدئولوژي به گونه اي در زبان صورت مي گيرد.
در اين پژوهش، کتاب هاي فارسي اول و سوم و پنجم ابتدايي با به کارگيري الگوي تلفيقي ون ليون (1996)، با افزودن مولفه هاي جامعه پذيري؛ شامل ارزش ها، هنجارها و نقش ها به مولفه هاي گفتمان دار ون ليون تجزيه و تحليل شده اند. اين پژوهش در اساس پژوهشي کيفي است. در عين حال از روش کمي، يعني محاسبه فراواني و درصد مولفه هاي جامعه پذيري و مولفه هاي گفتمان مدار و مجذور خي جهت بررسي تفاوت ميان مولفه ها نيز بهره گرفته شد. نتايج حاصل به شرح زير است:
ارزش هاي ديني، آداب و اخلاق اجتماعي و نقش هاي جنسيتي سنتي درون گفتمان هاي تمامي کتاب ها، داراي بيشترين فراواني بودند. ارزش هاي ديني و سياسي، قانون و مقررات و نقش هاي جنسيتي سنتي درون گفتمان ها پنهان شده بودند. شيوه هاي قومي و تشريفات اجتماعي و ارزش هاي جهاني شدن از گفتمان هاي کتاب هاي فارسي حذف شده بودند. فراواني پنهان سازي کمتر از آشکارسازي، انتزاعي کردن کمتر از عيني کردن، جنس ارجاعي کمتر از نوع ارجاعي و مشخص سازي چند موردي کمتر از مشخص سازي تک موردي ديده شد.

كليد واژه: تحليل انتقادي گفتمان، ساختارهاي گفتمان مدار، مولفه هاي جامعه شناختي – معنايي، مولفه هاي جامعه پذيري، مولفه هاي گفتمان مدار

منبع : مطالعات آموزش و يادگيري (علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز) بهار و تابستان 1388; 1(1 (پياپي 2-56)):103-140.

متن کامل این مقاله موجود نمی باشد.



پاسخ با نقل قول  }}}
سپاس شده توسط:


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
درباره انجمن علمی معلمان ایران "معلمـ گفت"
انجمن علمی معلمان ایران افتخار دارد که از بهار سال 91 شروع به کار کرده است. هدف این انجمن افزایش توانایی های علمی و مهارتی معلمان ایران با تبادل نظر و اشتراک تجارب است. این انجمن به طور کامل توسط معلمان اداره می شود و هیچ وابستگی به ارگان های دولتی یا غیر دولتی ندارد.
لينک های مرتبط با "معلمـ گفت"