طرح درس کلی برای فصول ۱ و ۲ علوم هفتم

 طرح درس کلی

درس علوم تجربی

پایه اول

دوره ی اول متوسطه

دبیرستان شمس تبریزی

دبیر مربوطه :

فرهادی

اهداف کلی فصل اول :

دانش آموزان با نقش تجربه و تفکر ، مهارت های علوم و روش های علمی در تولیدعلم آشنا شوند و بتواننددرمواجهه با مسائل زندگی روزمره به کارببندند.

درس در یک نگاه:

در این درس دانش آموزان با برخی موفقیت ها و نو آوری های متخصصان ایرانی و اهمیت  تجربه و تفکر ، مهارت های علمی و به کار گیری روش  علمی در تولید آن ها  و همچنین شاخه های علوم تجربی  و وابستگی آنها به یکدیگر در تولید علم و فناوری آشنا می شوند.

۱- با معرفی برخی موفقیت های ایرانی در یک اقدام گروهی از آن ها بخواهید با مراجعه به مجلات روزنامه ها ، اینترنت ، موفقیت های دیگری را جمع آوری کنند و به صورت روزنامه دیواری به کلاس گزارش دهند .

۲- با استفاده از بارش مغزی در یک جلسه درباره ی علت موفقیت های حاصله گفت و گو کنید و آنها را هدایت کنید تادریابند این موفقیت ها نتیجه به کاری گیری تجربه ، تفکر ،مهارت و وروش های علمی است .

۳- با یاد آوری مهارت های یادگیری دانش آموزان را در موقعیت های جدید کسب تجربه

قرار دهید .

۴- در مورد سیر تکامل بعضی فناوری ها مثل کامپیوتر ، خودرو ، تلفن و انرژی هسته ای از دانش آموزان بخواهید اطلاعات جمع آوری کنند و پیش بینی کنند که در آینده با چه تحولاتی  روی خواهد داد و نقش آنها در این تحولات چه خواهد بود

۵- از دانش آموزان بخواهید یک مسئله را  مطرح و آن رابا روش علمی  اجرا و حل کنند.

۶- در مورد انرژی هسته ای و تلاش دانشمند ایران برای دست یابی به آن وکارشکنی های کشور های دیگر گفت و گو کنند .

فصل اول علوم هفتم در یک نگاه  :

در این فصل، دانش آموزان با موفقیت ها و نوآوری های متخصصان ایرانی آشنا می

شوند.در ضمن، به اهمیت تجربه، تفکر، مهارت های علمی و به کارگیری آن ها

و همچنین شاخه های علوم تجربی و وابستگی آن ها به یکدیگر در تولید علم و فناوری پی می برند

                                                      فصل اول : تجربه و تفکر

یکی از ویژگی های انسان «کنجکاوی » است که از دوران کودکی تا پایان عمر، او را به دانستن و کشف دانش سوق می دهد.
گوشه ای از موفقیت ها و نوآوری ها ی متخصصا ن ایرانی :
@    ساخت شش داروی جدید زیست فناوری توسط دانشمندان ایرانی
@‌    ساخت سد کرخه(بزرگ ترین سد خاکی – رسی خاورمیانه)که بر روی رودخانه کرخه در ۲۲ کیلومتری
شمال غربی شهرستان اندیمشک در استان خوزستان ساخته شده‌است.
@     پهپاد ( پرنده هدایت پذیر از راه دور) ساخت ایران
هواپیماهای بدون سرنشین در ایران به «پهپاد» شهرت دارند که از حروف اول«پرنده هدایت پذیر از راه دور» گرفته شده‌است.
@     اولین گوساله شبیه سازی شده در خاورمیانه به نام بنیانا در ایران به دنیا آمد.
تولید گوساله بنیانا در ساعت ۱۵:۳۰ روز شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸ و پس از گذراندن ۲۷۰ روز کامل حاملگی با انجام عمل سزارین در مجتمع دامپروری نصر در پژوهشکده رویان اصفهان تحقق یافت
این گوساله چندروز بعد از بدنیا آمدن به دلایل عفونتی که مشخص نیست چگونه ایجاد شده بود تلف شد.
                                   چگونگی حل مسئله به روش علمی:

۱ ) مشاهده : یعنی ما با استفاده از حواس پنجگانه خودمان اتفاقاتی را که می افتاد حس کنیم .
۲ ) جمع آوری اطلاعات : یعنی اینکه ما اطلاعاتی را که با استفاده از حواس در یافت کردیم ، یادداشت کنیم .
۳ ) پیشنهاد یا راه حل ( فرضیه سازی ) : در این مرحله به مسئله و سوالی که برایمان پیش آمده پاسخ و یا پاسخهای احتمالی می دهیم .
۴ ) آزمایش فرضیه ها : با انجام آزمایش ، فرضیه ما پذیرفته یا رد می شود .
۵ ) تکرار آزمایش : بعضی از آزمایش ها در شرایطی درست جواب نمی دهند . پس باید چندین بار آزمایش کنیم تا مطمئن شویم .
۶ ) وقتی فرضیه ما با انجام چند آزمایش ثابت شد و به نتیجه رسید ، فرضیه ما تبدیل به نظریه علمی می شود .(نتیجه گیری)

نمونه سوال:
الف ) گزینه درست را با علامت ضربدر مشخص کنید .
۱ ) وقتی به مسئله و سوالی که برایمان پیش آمده پاسخ و یا پاسخ های احتمالی می دهیم در واقع ……… داده ایم . الف ) نظریه
 ب ) فرضیه  ج ) نتیجه گیری  د ) آزمایش 


۲ ) اولین مرحله که دانشمندان در روش علمی انجام می دهند چیست ؟
الف) مشاهده
 ب) ارائه فرضیه  ج) جمع آوری اطلاعات  د) نتیجه گیری 

۳ ) چه کسانی می توانند از روش علمی استفاده کنند ؟

الف ) پزشکان ب ) مهندسان  ج ) استادان  د ) همه محققان 

۴) به بررسی دقیق با استفاده از تمام حواس در روش علمی چه می گویند ؟
الف ) آزمایش
 ب ) نتیجه گیری  ج ) ارائه فرضیه  د ) مشاهده 


۵) آخرین مرحله که دانشمندان در روش علمی انجام می دهند چیست ؟
الف ) فرضیه
 ب ) آزمایش  ج ) نتیجه گیری  د ) جمع آوری اطلاعات 

۶) به چه علت گاهی انسان به جای استفاده از علم و دانش و تحقیق و بررسی به خرافات، جادوگری و حدس وگمان روی می آورد؟
الف ) کمبود دانش ب ) اجبار  ج ) فقر  د) مفیدبودن این روش 
جواب گزینه ها:
۱_ ۲ _۳ _ ۴_ ۵_۶ 
ب- الف- د – د – ج –الف
فناوری چیست؟ 
تبدیل علم به عمل، فناوری نامیده می شود.
ساخت خودرو، کامپیوتر، تلفن، نیروگاه هسته ای، و دارو … نمونه هایی از تبدیل دانش علمی به عمل هستند.
تولید سوخت هسته ای و استفاده از آن نمونه ای از تبدیل علم به فناوری است که در آن دانشمندان همه
  شاخه های علوم تجربی و سایر رشته ها در آن سهیم هستند

                                          سؤال کردن و یافتن جواب مهم ترین نکته در علم است       

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *