اطلاعیه های مهم


ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چرا املا می نویسیم؟
نویسنده پیام
شهد ادب آفلاین
مدیر انجمن ادبیات راهنمایی
****

ارسال‌ها: 485
تاریخ عضویت: مرداد ۱۳۹۱
سپاس ها 383
سپاس شده 343 بار در 219 ارسال
ارسال: #1
چرا املا می نویسیم؟

[تصویر:  13467427591.gif]

راستی تاکنون فکر کرده اید چرا املا می نویسیم ؟

اگر چه ما در سال های گذشته هدف و فایده ی درس املا را به خوبی نمی دانستیم امّا از تبدیل کردن گفتار به نوشتار لذّت می بردیم. معلّم کلمات را با صدایی رسا بر اساس فارسی معیار جمله جمله ادا می کرد و ما سعی می کردیم تلفّظ صحیح کلمات را به پیروی از او بیاموزیم.

هرگاه معلّم، املا می گفت هم گوش می کردیم ، هم در باره ی جمله ها می اندیشیدیم و هم به معنی کلمات توجّه می کردیم. قبل از دادن ورقه نوشته ی خود را آهسته می خواندیم و آن را در صورت نیاز اصلاح می کردیم. بنا براین اگر موفّق شدیم که مهارت های گوش کردن ، نوشتن و خواندن را در کنار هم کسب کنیم، به کمک املای تقریری بوده است.

منظور از املای تقریری چیست ؟

تقریر به معنی بیان کردن است و املای تقریری آن است که معلّم متن املا را به تدریج قرائت کند و ما آن را بنویسیم .پس به کمک املای تقریری :

۱- مهارت گوش کردن را کسب می کنیم.

۲- با تلفّظ صحیح کلمات و جملات آشنا می شویم.

۳- دقّت و حافظه ی خود را تقویت می کنیم.

۴- شنیده ها را بهتر درک می کنیم.

۵- گفتار را به نوشتار تبدیل می کنیم.

۶- شنیده ها را درست، زیبا و خوانا می نویسیم.

* گروه کلمه چیست ؟ به گروه کلمات زیر توجّه کنید.

نقضِ عهد، سخن نغز ، بذل و بخشش ، بخشش و خسّت ، چکش و میخ ، ورزش و فوتبال

نقضِ عهد ( ترکیب اضافی یا مضاف و مضاف الیه )

سخنِ نغز ( ترکیب وصفی یا موصوف و صفت )

بذل و بخشش ( مترادف )

بخشش و خسّت ( مخالف یا متّضاد )

چکش و میخ ( تناسب یا شبکه ی معنایی )

ورزش و فوتبال ( تضمّن )

این ترکیب ها کلمه نیستند؛ زیرا هر کدام از دو یا بیش از دو کلمه تشکیل شده است. این ترکیب ها جمله هم نیستند؛ زیرا استقلال فعلی ندارند. به چنین ترکیب هایی که نه کلمه اند و نه جمله ، گروه کلمه گفته می شود.

گروه کلمه به انواع زیر تقسیم می شود:

۱- مضاف و مضاف الیه ( ترکیب اضافی )

۲- موصوف و صفت ( ترکیب وصفی )

۳- واژه های مترادف ( ترادف )

۴- واژه های مخالف ( متّضاد )

۵- واژه های تناسب ( شبکه ی معنایی )

۶- تضمّن

نکته ی طلایی : گروه کلمه ها برای املای تقریری جنبه ی تکمیلی و ترمیمی دارد.

* واژه های تناسب چیست ؟ واژه های هستند که با هم رابطه ی مکانی ، زمانی ، نوع ، جنس داشته باشند.

مثال۱ : نخ ، دوختن ، سوزن ، لباس

مثال2: برگ ، پاییز ، زردی ، فصل

مثال ۳ : قلم ، نوشتن ، دفتر ، کاغذ

مثال ۴ : ستاره ، آسمان ، خورشید ، نور

* تضمّن چیست ؟ هرگاه یک مفهوم کل از یک واژه را در نظر بگیریم، سپس جزئی را از آن مفهوم کلّی جدا سازیم ، به آن تضمّن گویند.

هنرو نقّاشی وا لدین ، پدر نقشه ، ایران فوتبال ، ورزش

* چه کلمه هایی اهمّیّت املایی دارند ؟

واژه ها یی اهمّیّت املایی دارند که:

اوّلا ًعربی رایج در فارسی اند. مانند : استقلال ، استعمال ، تعامل ، تامّل ، استضعاف ، استثمار و .

ثانیاً واژه هایی که در خود یک یا چند حرف از حروف شش گانه را دارند. حروف شش گانه حروفی هستند که دارای صدای مشترک ولی شکل املایی متفاوت دارند.

حروف شش گانه عبارتند از : ۱- همزه ( ء ) و ع مانند : رای ، رعد ملجا ، منبع

۲- ( ت ، ط ) تاجر ، طالب تابع ، طالع

۳- ( ح ، ه ) حامد ، هاجر حامل ، هاشم

۴- ( ذ ، ز ، ض ، ظ ) ذاکر ، زاهد ، ضامن ، ظالم

۵- ( س ، ث ، ص ) سالم ، صادق ، ثابت

۶- ( غ ، ق ) مغرور ، مقدور ، مغلوب ، مقصود

* نکته ی طلایی : برای تشخیص این واژه ها از راه ریشه یابی واژه( هم خانواده )و هم چنین از هم نشینی این واژه ها در کنار واژه ی دیگر( گروه کلمه ) می توان به شکل درست آن ها پی برد.

* بخش های مختلف املا

املا در دو بخش تنظیم می شود :

۱- متن املایی به صورت تقریری، این بخش از املا 10 نمره دارد.

۲- فعّالیّت هایی که هدف آن تقویت املا و قوانین درست نویسی آن است که ما به عنوان باید ها و نباید های املایی آن را آموزش می دهیم. این بخش از املا 10 نمره دارد.

* باید ها و نباید های املایی

۱- هنگام نوشتن املا ، به انتخاب قلم و کاغذ مناسب ، فاصله ی چشم با کاغذ ، درست نوشتن و شیوه ی صحیح قلم به دست گرفتن ، توجّه شود.

چند نکته ی طلایی :

الف - استفاده از مداد ، قلم های رنگی مانند رنگ قرمز ، صورتی ، بنفش و ... برای نوشتن املا مناسب نیست.

ب - شایسته است برای نوشتن املا از رنگ مشکی یا آبی استفاده گردد.

پ – از کاغذ های نامرغوب خصوصاً کاغذکاهی برای نوشتن املا پرهیز کنید.

ت - اگر چشمان تان ضعیف است به پزشک مراجعه کنید، تا متن املای خود را به خوبی ببینید.

ث – در صورتی که ضعف شنوایی دارید ، برای بهتر شنیدن سخن معلّم به پزشک مراجعه نمایید.

ج – روش در دست گرفتن قلم باید درست باشد ، اگر در نوشتن خوش خط نیستید ، حتماٌ واژه ها را خوا نا بنویسید.

* نوع خط در املا چگونه باید باشد ؟ خط هایی که در نوشتن کاربرد دارند عبارتند از :

الف- خط ّ شبه نسخ : این نوع خط مخصوص پایه ی اوّل و دوم دبستان است و کا ربرد آموزشی دارد. در این نوع خط حروف بسیار برجسته است و قلم بری نوشتن چندین بار از روی کاغذ بر داشته می شود.

ب- خطّ نسخ : از این نوع خط برای چاپ کتاب و مطبوعات استفاده می کنند. این نوع خط فقط عمل خواندن را آسان می کند.

نکته ی طلایی :

خطّ شبه نسخ و خطّ نسخ برای نوشتن خصوصاٌ درس املا مناسب نیست.

پ- خط تحریری : حروف این نوع خط برجسته نیست و ظرافت و زیبایی خاصّی دارد. در نوع خط حروف به ویژه ( س و ش ) قدری کشیده نوشته می شوند. این نوع خط به سبب سرعتی که در نوشتن به متن می بخشد برای دست نوشته های ما مناسب است. نکته طلایی :

بعضی از دانش آموزان آن قدر حروف را می کَشند تا آن را از شکل واقعی آن خارج سازند به طوری که خواندن را دچار مشکل می کنند، به این نوع خط ، تحریری شکسته گویند که در املا توصیه نمی شود.

۲- برای صحیح نوشتن واژه هایی که پر نقطه هستند ، باید بیش تر توجّه شود. تپش ، پوشش ، بخشش ، پیچ پیچان

۳- کم یا زیاد گذاشتن نقطه در املا باعث غلط املایی می شود. پرورش ( برورش )

۴- اگر تعدا د نقطه ها درست باشد امّا آن ها را در سر جای خود قرار ندهیم ، غلط محسوب می شود. بنی آدم اعضای یک پیکرند (نبی آدم اعضای یک پیکرند. )

۵- حروف ( ص و ض ) همیشه باید یک دندانه داشته باشد.

۶- گذاشتن یا نگذاشتن تشدید و یا جابه جا گذاشتن آن باعث غلط املایی می شود. اتّفاق ( اتفّاق )

۷- واژه هایی مانند ( بررسی ، عادی ، ساده ، تقویت ، تسلیت ، تهنیت ، تربیت) به هیچ وجه تشدید پذیر نیستند. چون مصدر عربی هستند وبر وزن عربی (تفعله) می آید.

« زنهارمیازارزخودهیچ دلی را *** کز هیچ دلی نیست که راهی به خدا نیست » شهـــــد ادب
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۲-۷-۱۳۹۱ ۰۲:۰۷ صبح، توسط شهد ادب.)
۲۲-۶-۱۳۹۱ ۰۸:۳۲ صبح
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط admin ، ایران ، kolait ، دوم فریمان
kolait آفلاین
کاربر مفید انجمن
**

ارسال‌ها: 9
تاریخ عضویت: شهريور ۱۳۹۱
سپاس ها 1
سپاس شده 9 بار در 6 ارسال
ارسال: #2
RE: چرا املا می نویسیم؟

با سلام خدمت همکار فعال و علاقمند. مطالب خیلی خوبی است . راستی منبع جدیدی در خصوص نحوه تصحیح املا سراغ دارید؟ نیم نمره ای ها و یک نمره ای ها کدامند.ممنون خواهم شد اطلاع رسانی نمایید

۲۱-۷-۱۳۹۱ ۱۱:۰۵ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط شهد ادب
شهد ادب آفلاین
مدیر انجمن ادبیات راهنمایی
****

ارسال‌ها: 485
تاریخ عضویت: مرداد ۱۳۹۱
سپاس ها 383
سپاس شده 343 بار در 219 ارسال
ارسال: #3
RE: چرا املا می نویسیم؟

'kolait' pid='1696' datel نوشته شده توسط:

با سلام خدمت همکار فعال و علاقمند. مطالب خیلی خوبی است . راستی منبع جدیدی در خصوص نحوه تصحیح املا سراغ دارید؟ نیم نمره ای ها و یک نمره ای ها کدامند.ممنون خواهم شد اطلاع رسانی نمایید

سلام ودرود برشما همکار گرامی

از ابراز لطف شما بزرگوار سپاسگزارم.جهت دریافت شیوه نامه ی تصحیح املای فارسی به آدرس زیر مراجعه بفرمایید. با تشکر وافر

http://moallemgoft.ir/thread-1140-post-1699.html#pid1699

« زنهارمیازارزخودهیچ دلی را *** کز هیچ دلی نیست که راهی به خدا نیست » شهـــــد ادب
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۲-۷-۱۳۹۱ ۱۱:۴۹ صبح، توسط شهد ادب.)
۲۲-۷-۱۳۹۱ ۱۱:۴۸ صبح
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان