امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
استفاده از محتواي الكترونيكي (بررسي چالش ها)
#1

امروزه  تعدادي از مدارس كشورمان مجهز به كلاس هوشمند هستند و بيشتر مدارس حداقل از يك  اتاق هوشمنديا سايت بر خوردارند . اما استفاده از اين كلاس ها به نحو موثر مهم تر ازوجود فيزيكي آنهاست. در مورد مدارس هوشمند گفته ميشود :مدرسه هوشمند مدرسه فيزيكي است كه كنترل و مديريت آن مبتني بر فناوري رايانه و شبكه مي باشد و محتواي اكثر دروس آن الكترونيكي و سيستم ارزشيابي و نظارت آن هوشمند است. اين خيلي خوب است و كلي هم مزايابرايش نوشته و گفته اند . اما بحثي كه مي خواهم مطرح كنم راجع به چگونگي استفاده بهينه از رايانه هاي مدارسي است كه كلاس هوشمند به معني واقعي آن ندارند . مدارسي كه يا به اينترنت وصل نيستند يا گاهي  طبق بخشنامه فقط مي توانند از اينترانت استفاه كنند!

گاهي در مدرسه با  معلماني روبه رو مي شويم  كه علاقه مند به استفاده از فن آوري اطلاعات هستند ولي :

  1. يا نمي دانند  چگونه بايد  از رايانه به درستي استفاده كنند .
    1. نمي توانند محتواي الكترونيكي توليد كنند .
    2. نمي دانند  چگونه ازمحتواي توليد شده وآماده استفاده نمايند .
  2. كار با رايانه و برنامه ها را بلد هستند ولي وقت  كافي براي توليد محتوا براي همه ي دروس ندارند .

براي رفع اين مشكلات راهكار هاي ذيل پيشنهاد مي شود:

  1. آموزش استفاده از  رايانه و توليد محتوي به معلمان
    1. اموزش ازطريق ضمن خدمت فرهنگيان
    2. اموزش كارگاهي درمدرسه (لازم به ياد اوري است هر ساله  بخشي ازبودجه مدرسه براي اموزش درنظر گرفته مي شود .اموزش توليد محتوا مي تواند يكي از بهترين سرمايه گذاري ها باشد چرا كه زود بازده است و  رسيدن به اهداف تعليمي و تربيتي مدرسه را سرعت مي بخشد .)
  1. تهيه بانك نرم افزار و برنامه هاي اموزشي من جمله برنامه هاي ارائه مطلب (پاورپوينت ) در مدرسه
    1. درمدرسه ،فردي مسيول تهيه اين بانك  نرم افزاري باشد مثل مسئول سايت يا معاون اموزشي و يا....
    2. براي هر پايه آموزشي در ابتدايي و هر درس در دوره متوسطه يك پوشه تهيه شود و كارهاي تهيه شده توسط معلمان و دانش آموان مربوطه دراين پوشه ها جمع آوري شود .

بدين ترتيب بار تهيه برنامه هاي اموزشي يارانه محور بين همكاران و دانش آموزان تقسيم مي شود. مجموعه اي متنوع تر  در زماني كوتاه تر اماده مي شود   .

نكته 1- ميتوان اين پوشه ها را در رايانه ذخيره كرد  و يك نسخه هم در فلش (حافظه جانبي) ذخيره كرد تا  اگر  رايانه مشكل پيدا  كرد يا همكاري خواست از رايانه ديگري استفاده كند  اطلاعات در دسترس باشد .

نكته2- بايد صحت مطالب و كيفيت  محتواي الكترونيكي توليد شده مورد تاييد معلمان محترم قرارگيرد و در صورت نياز اصلاحات لازم صورت گيرد . تا اين بانك به عنوان يك منبع قابل اعتماد مورد استفاده دانش آموزان و معلمان قرار گيرد .

  1. به اشتراك گذاشتم بانكهاي تهه شده  با ديگر معلمان كشور در فضاي مجازي. ميتوان پس از بررسي كيفيت محتواهاي آموزشي موجود در بانك هاي تهيه شده آنها را از طريق سايت هاي اموزش وپرورش يا وبلاگ مدرسه در اينترنت در دسترس معلمان و  دانش آموزان ديگر قرارداد .

از اين كه براي خواندن اين مطلب وقت گذاشتيد سپاسگزارم.زراعتي

پاسخ }
سپاس شده توسط: edidiba ، pilapila40
 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

درباره معلمـ گفت

انجمن علمی معلمان ایران افتخار دارد که از بهار سال 91 شروع به کار کرده است. هدف این انجمن افزایش توانایی های علمی و مهارتی معلمان ایران با تبادل نظر و اشتراک تجارب است. این انجمن به طور کامل توسط معلمان اداره می شود و هیچ وابستگی به ارگان های دولتی یا غیر دولتی ندارد.

پیوند ها

دوستان