امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نطام تعيين معلم نمونه
#1
به نظر بنده نظام تعيين معلم نمونه در همه سطوح (مدرسه اي-شهرستاني-استاني و ...) به نحوي طراحي شده كه براي اكثر همكاران رضايت بخش نيست.
كاش ميشد براي تعيين نحوه ي انتخاب معلم نمونه از معلمين نظر سنجي وسيعي به عمل مي اومد تا جاي هيچ شك و شبهه اي براي كسي باقي نماند.
كاش معلم ميتوانست فقط معلم باقي بماند.
پاسخ }
سپاس شده توسط: admin ، lgaini ، MEHDIMEHDI ، شهد ادب ، md3535 ، sarpol
#2
من هم معتقدم نظام خوبی نیست، یعنی ملاک های خوبی برای تعیین معلم نمونه وجود ندارد.
به نظر من معلمان نمونه باید براساس فعالیت آموزشی یک سال معلمان تعیین شود و تاکید بر فعالیت های علمی و آموزشی باشد. نه این که تشویقات و ... مرب.ط به چند دهه پیش هم برای تعیین معلم نمونه محاسبه شوند.
به هر حال باید برای تعیین معلم نمونه فکری شود تا بر انگیزش معلمان افزوده شود.
من معلمم. کسی که آینده ی، آینده سازان این مرز و بوم را رقم می زند
پاسخ }
سپاس شده توسط: MEHDIMEHDI ، شهد ادب
#3
دقيقا منظور من هم همين بود.

البته اميدوارم همكاران محترم ديگه هم از سراسر كشور بيان و نظر اصلاحي بدن تا مديران سايت پس از جمع بندي و نظر سنجي مجدد يك نسخه از اون رو به وزارتخانه ارسال كنند تا بلكه ترتيب اثري داده شد.(البته ميدونم خيلي ديگه آرمان گرايانه شد)Wink
كاش معلم ميتوانست فقط معلم باقي بماند.
پاسخ }
سپاس شده توسط:
#4
بابا آرمانگرا Angel

من برخلاف شما نمیگم که سالانه باشه بلکه پیشنهادم اینه که ملاکهای معرفی شده برای پنج سال هرمعلم در نظر گرفته شود و همه مورد ارزیابی قرار گیرند یا حداقل سهم هر منطقه را زیاد تر کنند تا بالاخره هرطور شده هر معلمی که شایسته بود در طول دوران خدمت حداقل یک بار نمونه شود نه اینکه یکی چون تو چشمه دوسه سال پشت سرهم و دیگری که شایسته است عقب بماند یعنی منظورم این است که اول خودم و دوم بقیه مسئولین امر انتخاب باید همه را در نظر بگیرند نه یکی دوتا .
معلم معلم است فقط کافیست او را دریابید .
http://www.janahmedu.blogfa.com
پاسخ }
سپاس شده توسط:
#5
(17-5-1391, 10:03 صبح)mohammadp2000 نوشته است:  بابا آرمانگرا Angel

من برخلاف شما نمیگم که سالانه باشه بلکه پیشنهادم اینه که ملاکهای معرفی شده برای پنج سال هرمعلم در نظر گرفته شود و همه مورد ارزیابی قرار گیرند یا حداقل سهم هر منطقه را زیاد تر کنند تا بالاخره هرطور شده هر معلمی که شایسته بود در طول دوران خدمت حداقل یک بار نمونه شود نه اینکه یکی چون تو چشمه دوسه سال پشت سرهم و دیگری که شایسته است عقب بماند یعنی منظورم این است که اول خودم و دوم بقیه مسئولین امر انتخاب باید همه را در نظر بگیرند نه یکی دوتا .

به نظر من حرف شما تا حدودی درسته و از طرفی متناقض.
اگه قرار معلم نمونه بر اساس شایستگی باشه، پس احتمال این که هر معلم در طول خدمتش حداقل یک بار معلم نمونه بشه خیلی کمه.

و حرف آخرتون رو به شدت قبول دارم. چون معمولا توی ادارات یکی دو تا معلم معروف میشن و هر وقت قراره تشویقی صادر بشه یا امتیازی داده بشه یا ... ، همه کارمندان اداره به یاد اون چند نفر میفتن و انگار بقیه معلم ها در این مورد حقی ندارن و بعد هم توجیه میکنن که باید آبروی اداره حفظ میشد. ( درست مثل بعضی معلم ها که فقط به یکی دو تا از دانش آموزانشون بها میدن )
از طرفی بعضی معلمان هستند که واقعا کارشون رو خوب انجام میدن ولی مستندسازی نمی کنند و به همین خاطر دیده نمی شوند ( معمولا این افراد فقط به خاطر عشقی که به معلمی دارن کار میکنن )، پس باید نظام ارزشیابی به گونه ای باشه که بتونه این گونه افراد رو شناسایی کنه.
و نکته مهم دیگه: وقتی که مسئولین ادارات به عنوان بازدید به مدارس می آیند فقط به در و دیوار و ظواهر کار نگاه می کنن و به هیچ وجه کیفیت آموزشی مدرسه رو نمی شنجن یا اصلا نمی بینن.
معلم کلاس سوم هستم و مفتخرم به این
پاسخ }
سپاس شده توسط: lgaini
#6
البته من معتقدم در خيلي موارد همون يكي دو تا معلم معروف هم بر اساس لياقت و شايستگي تو چشم نيستند ، بلكه روابط حاكم است.
كاش معلم ميتوانست فقط معلم باقي بماند.
پاسخ }
سپاس شده توسط: lgaini
#7
در نظر بگیرید معلمی چند سال کار اصلی خودش رو هم انجام نده و فقط یک سال تلاش زیادی بکنه و در اون لیست بلند بالای "معلم نمونه" برتر بشه! به نظرتون عادلانه ست؟ من که می گم نه! باید تمام سالهای کار بررسی بشه. مشکل در بندهای ارائه شده فرم معلم نمونه است که باید اصلاح بشه!

مثلا: یک معلم محترم درس تاریخ که قصه های تکراری رو سر کلاس بیان می کنه با یک معلم پرتلاش ریاضی که باید درسهای تکراری اما پیچیده رو در قالب فرمول به دانش آموزان یاد بده نباید مقایسه بشه! بدتر اینکه همه اینها با یک معلم پرکار و زحمتکش کامپیوتر که سال به سال کتابهای درسیش تغییر می کنه مقایسه می شن! این انصافه؟!!Huh
سپاسگزار معلمی هستم که اندیشیدن را به من آموخت ، نه اندیشه ها را . . .

پاسخ }
سپاس شده توسط: admin ، شهد ادب ، md3535 ، hoseinsttr
#8
نقل قول: در نظر بگیرید معلمی چند سال کار اصلی خودش رو هم انجام نده و فقط یک سال تلاش زیادی بکنه و در اون لیست بلند بالای "معلم نمونه" برتر بشه! به نظرتون عادلانه ست؟ من که می گم نه! باید تمام سالهای کار بررسی بشه. مشکل در بندهای ارائه شده فرم معلم نمونه است که باید اصلاح بشه!
من از حرف شما این طور نتیجه میگیرم که باید سوابق همکار در تعیین معلم نمونه موثر باشد ولی فکر می کنم نباید این تاثیر بیش از 30 درصد باشه.

نقل قول: مثلا: یک معلم محترم درس تاریخ که قصه های تکراری رو سر کلاس بیان می کنه با یک معلم پرتلاش ریاضی که باید درسهای تکراری اما پیچیده رو در قالب فرمول به دانش آموزان یاد بده نباید مقایسه بشه! بدتر اینکه همه اینها با یک معلم پرکار و زحمتکش کامپیوتر که سال به سال کتابهای درسیش تغییر می کنه مقایسه می شن! این انصافه؟!!Huh
مطمئنا نمیشه کارمعلمان مقاطع مختلف و دروس مختلف را با هم مقایسه کرد. پس میشه پیشنهاد داد که برای هر درس نماینده ای برای معلم نمونه معرفی بشه تا کرامت تمامی تخصص ها حفظ بشه.

البته جدا از این حرف ها؛ به اندازه ای فرایند تعیین معلم نمونه پیچیده شده است که اگر آن را دنبال کنی در پیچ و تاب آن خودت را هم گم می کنی، ولی عجب از این که کمتر معلمی این فرایند رو قبول داره.
من معلمم. کسی که آینده ی، آینده سازان این مرز و بوم را رقم می زند
پاسخ }
سپاس شده توسط: lgaini
#9
جناب admin منظور من در مورد دروس مختلف دقیقا همین بود که نمیشه دورس مختلف و زحمات معلمان رو با هم مقایسه کرد. به عنوان مثال در رشته های عمومی جشنواره های مختلف مثل روش تدریس فعال و .. که در فرم معلم نمونه هم تاثیر داره برگزار می شه اما در مورد رشته های تخصصی مثل کامپیوتر این چنین نیست. نه جشنواره ای داره نه چیزی.
سپاسگزار معلمی هستم که اندیشیدن را به من آموخت ، نه اندیشه ها را . . .

پاسخ }
سپاس شده توسط:
#10
به هر حال به نظر من، باید مهمترین مؤلفه در تعیین معلم نمونه، عمکرد معلم در کلاس باشد و البته سنجش آن نیاز به سازوکارهایی دارد که باید دوستان پیشنهاد بدهند.

البته نکته ای که نباید فراموش شود این است که، هر چند درصد قبولی دانش آموزان یک کلاس به کیفیت آموزش ارائه شده از سوی معلم بستگی دارد ولی مطمئنا نمیتواند عامل مهمی برای تعیین معلم نمونه باشد ( تمامی همکاران در کلاس هایی تدریس کرده اند که حتی با تلاش زیاد هم نمی توان قبولی را بالا برد و کلاس هایی هم هستند که با تلاش کم قبولی بالا می رود و البته با توجه به فشارهای ادارات ممکن است درصد قبولی به صورت صوری و اجباری بالا رود که این خود، مشکلات بیشتری در استفاده از این مولفه در ارزشیابی، تعیین معلم نمونه یا رفتار با معلم ایجاد می کند. )
من معلمم. کسی که آینده ی، آینده سازان این مرز و بوم را رقم می زند
پاسخ }
سپاس شده توسط:
 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

درباره معلمـ گفت

انجمن علمی معلمان ایران افتخار دارد که از بهار سال 91 شروع به کار کرده است. هدف این انجمن افزایش توانایی های علمی و مهارتی معلمان ایران با تبادل نظر و اشتراک تجارب است. این انجمن به طور کامل توسط معلمان اداره می شود و هیچ وابستگی به ارگان های دولتی یا غیر دولتی ندارد.

پیوند ها

دوستان