امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مر احل الگوي ياران در ياد گيري
#1
آموزش 

با یاد و نام پروردگار قادر و توانا آغاز می کنیم. چرا که نام و یاد خدا است که همیشه و در همه حال، به انسان امید و قدرت و توانایی می دهد. یاد خدا است که قلب را تلاطمی دیگر می بخشد و وجود آدمی را ستاره باران می کند. نام خدا است که نور ایمان را، در وجود انسان شعله ور می سازد، و پاکی و صداقت را در حیات، پا بر جا و زنده نگه می دارد.

مراحل الگوی تدریس یاران در یادگیری

این الگو با روبروساختن دانش آموزان با مساله‏ای برانگیزنده شروع می‏شود . ممكن است این روبروساختن در صحبت یا بایك تجربه ، بطور طبیعی یا ضمن ارائه مطالب توسط معلم صورت گیرد . اگر دانش آموزان عكس ‏العمل نشان دهند ، معلم توجه آنان را به تفاوتهای موجود در عكس ‏العمل هایشان ، یعنی موضوع ، درك ، نحوه‏ سازماندهی به موارد واحساسشان جلب می‏كند . معلم با علاقمند شدن دانش آموزان به تفاوت در عكس‏المعل‏هـای خود ، آنان را به سوی قانونمند كردن و سازمان دادن به مساله برای خود می‏كشاند . دانش آموزان ، سپس با توجه به نقش‏های مقرر گزارش نتایج خود را تحلیل می‏كنند . سرانجام گروه برحسب منظورهای اولیه راه ‏حل‏ خود را از ارزشیابی می‏كند . این دور با رو بروشدن با مثاله‏ای دیگر یا بامساله جدیدتری كه از خود تفحص برمی‏آید تكرار می‏شود .

جـــدول مراحل الگوی یــاران در یارگیری

مرحله اول

مرحله دوم

شاگردان با موقعیت مبهمی مواجه می‏شوند

شاگردان واكنش به آن موقعیت را كشف می‏كنند

مرحله سوم

مرحله چهارم

شاگردان طرح وظیفه بررسی را تدوین و برای بررسی سازمان دهی ( تعریف مسأله ، نقش ، تعیین تكلیف Wink می‏كنند

بررسی مستقل و گروهی

مرحله پنجم

مرحله ششم

دانش آموزان پیشرفت و جریان را تحلیل ‏می‏كنند

فعالیت با برخورداری از نتایج مجددا" از سرگرفته می‏شود

منبــع : (جویس و ویل ، 1996، مترجم بهرنگی ، ص 112).

م الگوی تدریس : یاران در یادگیری

هدف های آموزشی وپرورشی :

·       ایجاد کاوشگری علمی

·        فعال شدن بیشتر ذهن

·        انتقال معلومات

·        خود باوری

·        ایجاد تفکر وبحث گروهی

·        ایجاد مدیریت درکار گروهی ونتیجه کار

·        ایجادفرصت برای انجام کار برای تمام افراد گروه

·        افزایش یادگیری دو برابر در دانش آموزان

·        کاهش رفتارهای مخل

·        رشد و نمودانش آموزان ضعیف

·        پذیرفته شدن پذیرفتن دیگران

·        ایجاد رضایت درونی در افراد

·        افزایش هوش لفظی کلامی ، منطقی ریاضی ، برون داد ودرون داد فردی

هدف های جزئی  یا رفتاری :

·        احساس مسئولیت در هر فرد

·       همکاری و یاری رساندن به دیگران

·       اعتماد به نفس در دانش آموزان

·       احساس تعلق به گروه

·       جلوگیری از انزوا طلبی

هدف های عاطفی :

·        سازگار شدن هدف های درس با هدف های اجتماعی

·       رشد خلاقیت (فکری – حرکتی – اجتماعی –عاطفی )

« مراحل اجرای الگوی یاران در یادگیری »

این روش 8 مرحله داردکه عبارتند از :

1-   طرح مسئله ( از روی متن بخوانند- 1 یا 2 سئوال را جواب بدهند )

2-   دعوت به فکر کردن (به یاد آوردن )تقریبا مرحله 1 یا 2 در یک زمان انجام می گیرد

3-   دعوت کردن به مکتوب کردن افکار خود به طور انفرادی

4-   بحث وتبادل نظر چند نفره (با بغل دستی –با پشت سرش )

5-   ارائه فعالیت های یادگیری گروهی توسط یک نفر (هر بار یک نفر تا به همه برسد )

این مرحله خود دارای چند قسمت است :

·        خواندن  ( در کلاس اول بیان کردن شفاهی )

·       نوشتن روی تابلو  (در کلاس اول به کمک معلم )

·       نصب کردن نوشته هایشان روی دیوار یا تابلو ( که روی ورقه هایی نوشته اندکه از  A4 کمی بزرگتر است

6-   نقد و بررسی و ارزشیابی توسط سایر گروهها (کلمات همدیگر را می بینند- اگر تکرار شده بگویند. )

7-   ارزشیابی معلم از فعالیت های سایر گروهها

8-   جمع بندی و نتیجه گیری توسط معلم

کلا در این مراحل نقش معلم فقط سرکشی و نظارت بر همه ی گروههاست . حرفی از اینکه این کلمه راننوشته ای  یا بنویس در کار نیست فقط با کلماتی مثل : خوب فکر کردید – توجه کردید .

برای راحتی کار و اینکه کار بهتر صورت گیرد کلاس را به 3 یا 4 گروه تقسیم می کنیم زیرا هرچه تعداد گروههاکمتر باشد کار راحتر و ارزشیابی دقیقتر صورت می گیرد .

                      « معرفی چند کتاب »

1- روش های نوین یادگیری (نظریه های یادگیری و نظریه ی فرا شناخت در فرایند یاددهی ،یادگیری       از : آقایان غورچیان-فضل خانی-سیدمختارموسوی-داودخالقی-زکریا یارزلو

2- راهنمای روش های نوین تدریس برای آموزش و کارآموزی از: دکتر محمد احدیان – محرم آقازاده

3- الگوی نوین یادگیری 2000 از : موریس جویس   ترجمه : محمد رضا بهرنگی ( برنجی)


                                                    رحمتي دبستان نوروز شهرستان مريوان

پاسخ }
سپاس شده توسط: admin
#2

الگوي ياران در يادگيري را خواندم كه بسيار جالب بود رضائي

پاسخ }
سپاس شده توسط:
 


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  طرحدرس ياران در ياد گيري با در يافت مغهوم رحمتي محمد 0 2,587 6-8-1391, 12:05 صبح
آخرین ارسال: رحمتي محمد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

درباره معلمـ گفت

انجمن علمی معلمان ایران افتخار دارد که از بهار سال 91 شروع به کار کرده است. هدف این انجمن افزایش توانایی های علمی و مهارتی معلمان ایران با تبادل نظر و اشتراک تجارب است. این انجمن به طور کامل توسط معلمان اداره می شود و هیچ وابستگی به ارگان های دولتی یا غیر دولتی ندارد.

پیوند ها

دوستان