امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مشاوره
#1
مشاوره انتخاب رشته با الگوی کاوشگری
محمد رضا وجدیان

تلفن تماس:09166646141


مقدمه
انتخاب رشته يکي از مهمترين انتخاب¬هاي هر فرد پس از پايان تحصيلات متوسطه است. اصولا در فرهنگ دهخدا کلمه انتخاب، “برگزيدن”و “اختيار” معني شده است. در واقع انتخاب، به برگزيدن از بين گزينه‌هاي مختلفاشاره دارد. ميليونها انسان قبل از ما، در مورد موضوعات بسياري، تصميم درست يا غلط گرفته‌اند. اولاً با مطالعه تجربيات گذشتگان، مي توان از آن به عنوان ذخيره ارزشمندي براي درس آموزي، عبرت گرفتن و نحوه انتخاب صحيح استفاده كرد و ثانياً مي توانيم راه و روش انتخاب درست را بياموزيم و آموختن آن را به اتفاق و حادثه واگذار نکنيم و منتظر درس گرفتن از نتايج انتخابهاي نادرست خود نمانيم.
زمان انتخاب لحظه حساسي است. چرا كه با تصميم‌گيري درباره روش يا پديده‌اي خاص، سرنوشت خودمان را رقم مي‌زنيم. با انتخاب درست مي‌توانيم از منابع (مادي، مالي، انساني و اطلاعاتي) به شيوه‌اي مناسب بهره برداری کنیم .انتخاب بايد با آگاهي صورت گيرد. منظور از آگاهي، دانش نسبت به مسائلي است که انتخاب ما را.
تحت تاثیر خود قرار میدهد ما در محيطي به سر مي‌بريم که عوامل تاثيرگذار بيروني متعددي در آن وجود دارد. از سوي ديگر، اهداف، ارزش ها، علايق و خواسته‌هايي داريم که مايل هستيم بدون توجه به واقعيت‌هاي پيرامون قادر نخواهيم بود به آرمانهايمان دست يابيم. بدون آرزوها و آرمانهاي دروني نيز محيط پيرامون، ما را به هر سويي مي‌کشد و حاکم مطلق و بي‌چون چرا بر زندگي ما خواهد شد. آشتي دادن ميان عوامل دروني و محيط پيرامون، هنر بسیار بزرگی است از اين رو بايد تلاش کنيم در انتخاب¬هايمان ضمن توجه به واقعيت هاي بيروني، آگاهي لازم را درخصوص جوانب مختلف آن کسب کنيم. کسي که انتخاب مي‌کند، مي‌داند که به دليل آزادي عملي که از آن برخوردار است، مسؤوليت نيز خواهد داشت. آزادي همواره با مسؤوليت پذيري، زيبا و قابل قبول بوده است. کساني که مسؤوليت انتخاب و تصميم خود را نمي‌پذيرند، در واقع به عدم بلوغ فکري و عاطفي خود شهادت مي‌دهند. ما در مقابل انتخاب¬ها و تصميم¬هايي که مي¬گيريم مسؤول هستيم پس بايد نهايت تلاش خود را در انتخاب و تصميم درست مبذول نمائيم.
انتخاب رشته با الگوی کاوشگری
الگویگاوشگری دراموزش به وسیله صاحبظرانی چون دیوئئ برونر پیاژه ریچارد ساچمن دراموزش مطرح بوده است در واقع این الگو دانش اموزان را در موقعیتی قرا میدهد که انان مسائل خود را از طریق اندیشه و پژوهش وکاوش به مدد شواهد موجود گرداوری کرده و بیازمایند وشخصا از ان نتیجه گیری کنند در این الگو نقش مشاور انتخاب رشته تصمیم گیری برای دانش اموز نیست بلکه مشاور نقش راهنمای دارد که به هدایت دانش اموز در فرایند انتخاب رشته میپردازدجند نوع از نقش های مشاور در فرایند هدایت دانش اموز به شرح زیر است:
1. هدایت دانش اموز جهت تجربه وتولید اطلاعات
2. جلوگیری از شتاب زدگی دانش اموز در فرایند انتخاب رشته
3. اموزش روش کاوشگری در فرایند اتخاب رشته
4. دراختیاتر قراردادن منابع گوناگون
5. نظارت برگرداوری ا طلاعات از منابع مختلف توسط دانش اموز
6. سازمان بخشی به گرد اوری اطلا عات گرد اوری شده توسط دانش اموز
7. فراهم سازی بیان توضیحات توسط دانش اموز در جلسه مشاوره
8-تحلیل اطلاعات گرداوری شده توسط دانش اموز

مراحل انتخاب رشته براساس الگوی کاوشگری:
1-مشاوره فردی (1):اماده سازی
-----------------------------
دراین مرحله دانش اموز دریک موقعیت مبهم قرار دارد وبا سوالات مختلف به مشاور مراجعه میکند
درکدام رشته قبول میشوم؟
درکدام شهر شانس قبولی بهتری دارم ؟
تفاوت نمره با رتبه کدام است؟
رتبه مهم تراست یا نمره؟
معنی زیرگروه بوم سهمیه چیست؟
برای انتخاب رشته ازکجا شروع کنم؟

مشاور انتخاب رشته جهت روشنگری فعالیت های زیر را در فرایند انتخاب زشته انجام میدهد

1-1– نمرات زیرگروها ومیزان شانس قبولی فردمورد بررسی قرار میدهد
1-2 وازه های سهمیه قطب، استان و ناحیه شهر خود را باکمک روش پرسش پاسخ تجزیه وتحلیل میکند
1-3 علاقه و استعداد را شاسایی میکند
1-4-دادن اطلاعات درباره رشته ها و ارائه تذکرات لازم در مرحله اول مشاوره این تذکرات رادرجدول زیر دقیق مطالعه میکند

1- دفترچه راهنمای انتخاب رشته را خودتان به دقت مطالعه کنید و هنگام دریافت برگه انتخاب رشته با اطلاعیه ها و نکاتی که سازمان سنجش یا دانشگاه ها در مورد ظرفیت و شرایط پذیرش منتشر می کنند توجه نمایید
2- براساس نمره و رتبه خود انتخاب رشته نمایید زیرا انتظار بالای شما ممکن است باعث از دست دادن موقعیت های دیگر باشد که در آینده به راحتی نتوانید بدست آورید
3- هرگز به انتخاب رشته کامپیوتری اکتفا نکنید زیرا کامپیوتر نمی تواند استعداد، علاقه و شخصیت شما را در نظر بگیرد. اما می توانید از انتخاب رشته کامپیوتری به عنوان راهنما کمک بگیرید
4- طوری انتخاب رشته کنید که رشته اول بر دوم، دوم بر سوم، و سوم بر چهارم و … بر دیگری برتری داشته باش
5- انتخاب اول با انتخاب آخر از نظر اولویت نمره تفاوتی ندارد، سعی کنید اولویت شما بر اساس استعداد و علاقمندی تان، رشته و دانشگاهی که انتخاب می کنید، باشد
6- رتبه ونمره رادر زیرگروه ملاک انتخاب قر ار دهید
-1-5- انتخاب الگوی: با درنظر گرفتن ملاک های علاقه واستعداد و نمرات به دست اماده در کارنامه داوطلب درباره چگونگی ترتیب رشته ها در فرم اولیه انتخاب رشته با دانش اموز به توافق برسید مثال زیر یک الگو سازمان بخشی به رشته ها درمرحله اولیه مشاوره نشان میدهد:
ردیف نوع دانشگاه درجه رشته درجه شهر الویت تعداد انتخاب مثال
1 روزانه 1 1 شهر 5 برق تهران عمران تهران- برق اصفهان
2 روزانه 1 2 رشته 15 برق یزد – برق- اهواز برق- همدان
عمران یزد- عمران اهواز
3 روزانه 2 1 شهر ) 5 موادتهران –کامپیوترتهران
مواد اصفهان- کامپیوتر اصفهان
4 روزنه 1 3 رشته 20 برق خرم اباد - برق دزفول
عمران خرم اباد-عمران دزفول
5 روزانه 2 2 رشته 20 موادیزد- –مواد اهواز
کامپیوتریزد- کامپیوتراهواز
6 شبانه 1 بوم رشته 13 برق اهواز –عمران اهواز
7 روزانه 3 1 شهر 2 نساجی تهران معدن تهران
8- روزانه 2 3 شهر 10 مواد دزفول- کامپیوتر بروجرد
9- روزانه 4 1 شهر 5 ریاضی کاربردی تهران –فیزیک تهران-شیمی کاربردی -تهران
10 غیر انتفایی 1 بوم رشته 5 برق اهواز- عمران – اهواز


1--6-تکلیف :دراین مرحله مشاور تکلیف زیرا به دانش اموز ارائه میدهد:
1- پیش نویس اولیه را تهیه کنید
2- پیش نویس تهیه شده را درمعرض ارزیابی وقضاوت افراد قرار دهید
3- 3- پیش نویس تهیه شده را به نزد مشاور بیاورید
2-تهیه فرم اولیه وگرداوری شواهد-
-------------------------------------------
دراین مرحله دانش اموز ابتدا اقدام به تهیه پیش نویس انتخاب رشته کرده وسپس پیش نویس تهیه شده را درمعرض ارزیابی وقضاوت افراد زیرقرار میدهد:
1—والدین
والدین و دیگر اعضای خانواده می‌توانند داوطلبان را در کسب اطلاعات لازم برای انتخاب رشته یاری کنند. در این
حالت اعضای خانواده نقش مشاور را ایفا می‌کنند ودر باره ترتیب وساختار فرم اولیه نظرات خوبی میتوانند ارائه دهند
2—فارغ اتحصیلان:
این افراد که در دانشگاهها درس خوانده اند دارای تجاربی هستندکه میتوانند فرم پیش نویس تهیه شده را به چالش بکشند.
3-دبیران ومشاوران
دانش‌آموزانی که به دبیران ومشاوران خود دسترسی دارند این امکان برایشان فراهم است که از طریق گفتگو درباره استعداد های خودبا انان نظرات قابل توجهی در باره ساختار اولیه انتخا ب رشته خود بدست اوررند
3- دانشجویان ، اساتید دانشگاهها
برای کسب اطلاعات از وضعیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بهترین کار آن است که مستقیماً و از نزدیک این مراکزرا مورد بازدید قرار دادو در صورت امکان می‌توان با کارکنان ، اساتید و دانشجویان این مراکز ز گفتگونمود.
-:
نکته مهم :دراین مرحله از مشاوره با افراد زیربپرهیزید:
افرادی که برای راهنمایی شما از خود رغبت نشان نمی‌دهند.
• افرادی که قابل اعتماد نیستند.
•فرادی که حوصله کافی و سعه صدر لازم را ندارند.
• افرادی که به نظر دیگران اهمیت نمی‌دهند و تصمیم دارند حرف خودشان را به کرسی نشانند.
• افرادی که فقط به دنبال مادیات هستند و هنگام مشاوره با شما نه به آینده‌تان، بلکه به منافع خود می‌اندیشند.
• افرادی که خیلی خوش‌بین یا خیلی بدبین هستند. این افراد نمی‌توانند واقعیت را به خوبی به شما نشان دهند.
• افرادی که بخیل هستند. زیرا این افراد همواره سعی می‌کنند به دیگران کمک نکنند.
• افرادی که از سرعت عمل مناسب برخوردار نیستند و سبب اتلاف وقت می‌شوند.
• کسانی که بی‌غرض و بی‌طرف نیستند. این افراد سعی می‌کنند بعضی از راه حل‌ها را بیشتر ترویج کنند.
شما نیز تجربیاتی دارید و بر اساس تجربیات خود می‌توانید تشخیص دهید که مشورت با چه کسانی مفید و مشورت با چه افرادی گمراه کننده است. سعی کنید تجربیات خود را در اختیار دیگران نیز قرار دهید
3-مشاوره فردی(2):جمع بندی ونتیجه گیری
---------------------------------------------
- نظرات جمع اوری شده را با انجام فعالیتهای زیر به چالش بکشید
1- بیان توضیحات توسط دانش اموز
2- تحلیل اطلاعات گرداوری شده به منظور اینکه از اطلاعات نتایجی روشن به دست ا ید
3- پرسش وپاسخ های متوالی
4-تهیه فرم نهایی باکمک دانش اموز

— 1-تاکید کنید که مشاور راهنمایی می کند اما تصمیم گیرنده واقعی دانش اموز است
— 2-حداکثر دقت لازم را در پر کردن فرم انتخاب رشته مطابق با مطالب مندرج در دفترچه انتخاب رشته و آخرین اطلاعیه هایی که سازمان سنجش یا بعضی سازمان ها و دانشگاه ها در مورد پذیرش دانشجو با توجه به شرایط خود اعلام می نمایند، به خرج دهید
— 3-: چه بسا داوطلبانی باشند که از سر ذوق و شوقی که نسبت به عبور از این مرحله مهم دارند دقت را فدای سرعت نمایند و بخواهند در سریعترین زمان فرم انتخاب رشته را پر کرده و تحویل دهند. در صورت وقوع چنین پدیده ای احتمال دارد که فرد داوطلب دچار اشتباه شود و فرصت برای جبران اشتباه را نیز ازدست برود بنابراین با ارامش فرم را تکمیل کنید
— 4-فرد چند بار هم که شده فرم انتخاب رشته را مرور و از صحت کد های انتخابی و علامت زده اطمینان حاصل نماید.

خلا صه ونتیجه گیری::
در الگو کاوشگری دانش اموزان رادر فرایندانتخاب رشته میتوان در موقعیتی قرار داد که انان مسائل خود را از طریق اندیشه و پژوهش وکاوش بیازمایند وشخصا از انها نتیجه گیری کنند در این الگو نقش مشاوردر انتخاب رشته تصمیم گیری برای دانش اموز نیست بلکه مشاور نقش راهنمارا دارد که به هدایت دانش اموز در فرایند انتخاب رشته می پردازد مراحل انتخاب رشته براساس الگوی کاوشگری عبارت از1- مشاوره فردی(1) 2-گرداوری شواهد 3- مشاوره فردی(2) وتهیه پیش نویس نهایی فرم انتخاب رشته
منابع:
1-شعبانی حسن –مهارتهای اموزشی تهران:انتشارت سمت (1384)
2- ترخان مرتضی وهمکاران-نظریه های مشاوره وروان درمانی تهران : انتشارات پیام نور(1390)
3—دفترچه های کنکور سراسری: تهران : انتشارت سازمان وسنجش
4-فخمی تفرشی بهروز – بی نام- تهران : انتشارات بین المللی گاج (1388)
پاسخ }
سپاس شده توسط:
 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

درباره معلمـ گفت

انجمن علمی معلمان ایران افتخار دارد که از بهار سال 91 شروع به کار کرده است. هدف این انجمن افزایش توانایی های علمی و مهارتی معلمان ایران با تبادل نظر و اشتراک تجارب است. این انجمن به طور کامل توسط معلمان اداره می شود و هیچ وابستگی به ارگان های دولتی یا غیر دولتی ندارد.

پیوند ها

دوستان