امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ترجمه کل ریدینگ های زبان انگلیسی چهارم دبیرستان
#1


ترجمه کل ریدینگ های کتاب زبان انگلیسی سال چهارم دبیرستان



درس اول



چرا ورزش‌ مهم‌ است‌!


1- شما مي‌دانيد كه‌ ورزش‌ چيست‌. اما آيا مي‌دانيد چرا ورزش‌ مهم‌ است‌؟ ورزش‌ به‌ اين‌ دليل‌ مهم‌ است‌ كه‌ جسم‌ و روح‌ مردم‌ را سالم‌ نگه‌ مي‌دارد. بدون‌ ورزش‌ ما احساس‌ و ظاهر خوبي‌ نداريم‌. در حقيقت‌ دلايل‌ زيادي‌ وجود دارند كه‌ چرا ورزش‌ براي‌ شما خوب‌ است‌. وقت‌ آن‌ است‌ كه‌ درست‌ به‌ سراغ‌ آن‌ برويم‌ و بفهميم‌ چرا ورزش‌ براي‌ تندرست‌ بودن‌ خوب‌ است‌.

ورزش‌ قلب‌ شما را شاداب‌ مي‌سازد

2- قلب‌ شما يكي‌ از اعضاي‌ پركار بدن‌ شما است‌، كه‌ هر روزه‌ در زندگي‌ شما خون‌ را تلمبه‌ مي‌زند. قلب‌ يك‌ ماهيچه‌ است‌ و قوي‌ترين‌ ماهيچه‌ در بدن‌ شما است‌. اما قلب‌ هميشه‌ مي‌تواند قوي‌تر هم‌ شود! چون‌ قلب‌ نمي‌تواند براي‌ قوي‌تر شدن‌ وزنه‌ بلند كند، به‌ شما وابسته‌ است‌ تا ورزشهاي‌ هوازي‌ انجام‌ دهيد (و آن‌ را قوي‌ كنيد)

3- اِروبيك‌ كلمه‌اي‌ است‌ براي‌ نياز به‌ اكسيژن‌ و ورزش‌ اروبيك‌ هرگونه‌ فعاليتي‌ است‌ كه‌ باعث‌ مي‌شود تا ماهيچه‌هاي‌ شما اكسيژن‌ بيشتري‌ مصرف‌ كنند. ورزش‌ هوازي‌ تكراري‌ است‌ يعني‌ فعاليتي‌ است‌ كه‌ بارها و بارها انجام‌ مي‌دهيد تا اكسيژن‌ تازه‌ را به‌ همه‌ ماهيچه‌هاي‌ خود برسانيد. وقتي‌ كه‌ شما ورزش‌ هوازي‌ انجام‌ مي‌دهيد و اكسيژن‌ را به‌ بدن‌ خود وارد مي‌كنيد، قلب‌ شما قوي‌تر مي‌شود و حتي‌ كمي‌ بزرگ‌تر! تعداد سلولهاي‌ خوني‌ در خون‌ شما افزايش‌ پيدا مي‌كند بنابراين‌ خون‌ حتي‌ مي‌تواند اكسيژن‌ بيشتري‌ را حمل‌ كند. خون‌ در بدن‌ شما حتي‌ درون‌رگ‌هاي‌ خوني‌ راحت‌تر و بهتر حركت‌ مي‌كند. همه‌ اينها به‌ اين‌ معني‌ است‌ كه‌ بدن‌ شما بهتر كار مي‌كند تا شما را سالم‌ نگه‌ دارد و شما مي‌توانيد ورزش‌ بيشتري‌ را انجام‌ دهيد بدون‌ اينكه‌ خسته‌ شويد.

ورزش‌ ماهيچه‌ها را قوي‌تر مي‌سازد

4- همه‌ ماهيچه‌ها در بدن‌ شما كار خود را به‌ خوبي‌ انجام‌ مي‌دهند وقتي‌ كه‌ شما از آنها براي‌ كارهاي‌ آسان‌ استفاده‌ مي‌كنيد. مثل‌، برداشتن‌ يك‌ كتاب‌ يا پايين‌ آمدن‌ از پله‌ها. اما براي‌ انجام‌ دادن‌ كارهاي‌ سخت‌تر مثل‌ دوچرخه‌سواري‌ طولاني‌ يا بالا رفتن‌ از يك‌ درخت‌ چطور؟ اينجاست‌ كه‌ پاي‌ ورزش‌ به‌ ميان‌ مي‌آيد: ورزش‌ ماهيچه‌هاي‌ شما را قوي‌تر و گاهي‌ بزرگتر مي‌كند.به‌ همان‌ نسبت‌ كه‌ عضلات‌ (ماهيچه‌هاي‌)شما قوي‌تر مي‌شوند،شما مي‌توانيد فعاليت‌هاي‌ بيشتري‌ را براي‌ زمانهاي‌ طولاني‌تري‌ انجام‌ دهيد. ماهيچه‌هاي‌ قوي‌ به‌ شما كمك‌ مي‌كنند هنگام‌ ورزش‌ از حوادث‌ و صدمات‌ ايمن‌ باشيد. زيرا (ماهيچه‌هاي‌ قوي‌)از مفاصل‌ بهتر محافظت‌ مي‌كنند.

ورزش‌ شما را انعطاف‌پذير مي‌سازد

5- آيا مي‌توانيد به‌ راحتي‌ انگشتان‌ پاي‌ خود را لمس‌ كنيد؟ (بدون‌ اينكه‌ زانوي‌ خود را خم‌ كنيد؟)بيشتر بچه‌ها انعطاف‌پذيرند به‌ اين‌ معني‌ كه‌ آنها مي‌توانند بدنشان‌ را بدون‌ هيچ‌ زحمتي‌ خم‌ و راست‌ كنند. اما مردم‌ به‌ همان‌ نسبت‌ كه‌ پيرتر مي‌شوند معمولاً كم‌ انعطاف‌تر مي‌شوند؛ به‌ خاطر همين‌ است‌ كه‌ اهميت‌ دارد هنگاميكه‌ جوان‌ هستيد ورزش‌ كنيد تا انعطاف‌پذير بمانيد. به‌ علاوه‌ زماني‌ كه‌ شما انعطاف‌پذير هستيد، مي‌توانيد فعال‌تر باشيد.

ورزش‌ شما را در وزن‌ مناسب‌ نگه‌ مي‌دارد

6- هر دفعه‌ كه‌ شما غذا مي‌خوريد بدن‌ شما همان‌ كار ثابت‌ را انجام‌ مي‌دهد. بدن‌ شما مقداري‌ از اين‌ مواد غذايي‌ را به‌ عنوان‌ سوخت‌ به‌ كار مي‌برد. بدن‌ اين‌ مواد غذايي‌ را براي‌ اينكه‌ به‌ ما انرژي‌ يا كالري‌ بدهد مي‌سوزاند. شما براي‌ تمام‌ كارهاي‌ بدنتان‌ به‌ كالري‌ نياز داريد، خواه‌ چيزهايي‌ كه‌ شما درباره‌ انجام‌ دادن‌ آن‌ فكر مي‌كنيد (ارادي‌)مانند مسواك‌ كردن‌ دندانهايتان‌ يا چيزهايي‌ كه‌ شما هرگز در مورد انجام‌ دادنشان‌ فكر نمي‌كنيد(غيرارادي‌)مثل‌، نفس‌ كشيدن‌. اما اگر بدن‌ قادر به‌ استفاده‌ از تمام‌ كالري‌هايي‌ كه‌ از غذا حاصل‌ مي‌شود نباشد آن‌ را به‌ عنوان‌ چربي‌ ذخيره‌ مي‌كند. ورزش‌ با سوزاندن‌ كالري‌هاي‌ اضافي‌ به‌ شما كمك‌ مي‌كند تا در وزني‌ مناسب‌ با قدتان‌ بمانيد. وقتي‌ كه‌ شما ورزش‌ مي‌كنيد بدن‌ شمااز آن‌ سوخت‌ اضافي‌ (چربي‌ها) استفاده‌ مي‌كند تا شما را قوي‌ نگه‌ دارد.

ورزش‌ موجب‌ احساس‌ رضايت‌ شما مي‌شود

7- ورزش‌ كردن‌ يك‌ راه‌ عالي‌ است‌ براي‌ اينكه‌ شما احساس‌ شادي‌ كنيد خواه‌ به‌ تنهايي‌ ورزش‌ كنيد و يا به‌ صورت‌ گروهي‌. اگر شما روز سختي‌ را در مدرسه‌ داشته‌ باشيد يا اينكه‌ فقط‌ احساس‌ ناراحتي‌ مي‌كنيد، ورزش‌ مي‌تواند به‌ شما كمك‌ كند تا احساس‌ بهتري‌ داشته‌ باشيد. براي‌ اينكه‌ وقتي‌ كه‌ شما ورزش‌ مي‌كنيد بدن‌ شما اندورفين‌ آزاد مي‌كند، اين‌ يك‌ ماده‌ شيميايي‌ است‌ كه‌ احساس‌ شادماني‌ ايجاد مي‌كند. به‌ علاوه‌ وقتي‌ شما در طي‌ ورزش‌ كردن‌ نفس‌ عميقي‌ مي‌كشيد، هواي‌ بيشتري‌ وارد ريه‌هاي‌ شما مي‌شود و مغز شما از اكسيژن‌ اضافي‌ بهره‌مند مي‌شود. وقتي‌ كه‌ شما فعال‌ هستيد و اين‌ طرف‌ و آن‌ طرف‌ مي‌دويد بعضي‌ وقتها فكر كردن‌ به‌ آنچه‌ كه‌ شما را آزار مي‌داده‌ مشكل‌ خواهد بود.

8- ورزش‌ باعث‌ مي‌شود كه‌ شما احساس‌ غرور نيز داشته‌ باشيد. به‌ عبارت‌ ديگر وقتي‌ كه‌ شما قوي‌تر هستيد و قادر هستيد كه‌ كارها را بهتر انجام‌ دهيد مي‌توانيد در مورد خودتان‌ احساس‌ بهتري‌ نيز داشته‌ باشيد.


درس دوم



چگونه يك سخنراني خوب ارائه كنيم


۱) چه در حضور يك نفر و چه در حضور يك جمعيت پنجاه نفره، مي‌توان بر ترس و خجالت ناشي از سخنراني غلبه كرد.

سخنراني مهارتي است كه همه مي‌توانند با تمرين، آن را بياموزند. با استفاده از ابزار ارتباطي زير، ياد بگيريد كه چطور با اعتماد به نفس صحبت كنيد و اجرايي جالب توجه داشته باشيد.

۲) ارتباط چشمي

· يك ارتباط چشمي خوب كمك مي‌كند تا مخاطب احساس آرامش بيشتري نمايد و در توانايي‌هايي كلامي شما نيز اعتماد به وجود مي‌آورد. ارتباط چشمي خود را (پيوسته)حفظ كنيد؛ براي اينكار بايد آنقدر بر متن سخنراني خود تسلط داشته باشيد كه فقط هرازگاهي نياز به نگاه كردن به متن خود پيدا کنيد.

· چند چهره صميمي را ـ كه به مضمون سخنان شما واكنش نشان مي‌دهند ـ در بين حضار پيدا كنيد و سخنراني خود را با تمركز بر روي آنان انجام دهيد. در هر نوبت، ارتباط چشمي خود را چهار تا پنج ثانيه حفظ كنيد و سپس به سراغ نفر بعدي برويد.

۳) طرز ايستادن و حركات بدن

· صحيح ايستادن نشان دهنده اعتماد به نفس است. محكم بايستيد. حركات بيش از حد ممكن است حواس شنوندگان را پرت كند.

· طبيعتا در هنگام ايستادن دستان خود را در كنار بدن قرار مي‌دهيد. براي تاكيد بر روي نكات مهم، از حركاتي استفاده كنيد كه آهسته و دقيق و در عين حال طبيعي باشند.

· به عاداتي كه ممكن است داشته باشيد، توجه كنيد؛ عاداتي مثل دست روي دست انداختن، تكيه دادن به ديوار يا با خودكار به جايي زدن. اين كارها نيز مي‌تواند حواس مخاطبان شما را پرت كند يا به آنها بگويد كه شما (نسبت به موضوع) بي‌علاقه و يا اينكه دستپاچه‌ايد.

· سخنراني خود را در مقابل آينه تمرين كنيد تا نحوه اجرا و حركات بدن خود را بررسي كرده و در صورت لزوم آنها را تغيير دهيد. شيوه‌هاي متفاوتي را مورد آزمايش قرار دهيد تا در مجموعه حركات و ژست‌هاي خود به آن هماهنگي كه با آن احساس راحتي مي‌كنيد، برسيد و همان را در برابر حضار به كار ببريد.

۴) حالت چهره

· وجود صميميت در حالت و حركات چهره‌ كمك مي‌كند تا رابطه‌اي گرم و مثبت با مخاطبان خود بوجود آوريد. خنده‌اي كه شما به چهره داريد به مخاطب مي‌فهماند كه شما هم يك انسان و (در نتيجه) قابل اعتماديد، و بدين ترتيب به آنان اين فرصت را مي‌دهد كه نظرات شما را بپذيرند.

· حالت چهره شما (در حقيقت) بيانگر حال و هواي سخنان شماست و مخاطبتان را (در سخنراني) درگير مي‌كند.

۵) لباس مناسب

· انتخاب خوب لباس كمك مي‌كند تا براي مخاطب خود احترام قايل شويد. قبل از حضور در محل سخنراني، نظر ديگران را در رابطه با نحوه انتخاب لباس و نيز تناسب آن با مناسبت مربوطه جويا شويد.

۶) رسا بودن صدا

گاهي آهنگ و لحن كلام اثري به مراتب قويتر از محتواي آن دارد. با تمرين كردن، احساس و انرژي را به صداي خود بيفزاييد. شما مي‌توانيد با رعايت موارد زير، گفتار خود را تنوع ببخشيد:

· بالا بردن و پايين آوردن صدا

· تغيير دادن سرعت كلام به منظور تهييج مخاطب

· استفاده از مكث و سكوت بجاي گفتن «آه»، «اووم»، «راستش»

· كم و زياد كردن دانگ صدا براي تاكيد بر روي نكات مهم و درگير نمودن مخاطب

· انرژي بخشيدن به صدا به اين منظور كه صدا خسته‌كننده و بي‌روح نباشد، و

· تمرين روزانه و ضبط صدا براي پي بردن به نكات نيازمند تغيير

۷) درگير كردن مخاطب

· با پرسيدن سوال، صحبت مستقيم و علاقه‌مند كردن مخاطبان، آنان را در سخنراني خود درگير كنيد. اين كار باعث مي‌شود با مخاطب خود يك ارتباط راحت برقرار كنيد.

· با استفاده از جملاتي جذاب در ابتداي كار، عكس، نقشه يا بخش‌هايي از يك فيلم، و يا درخواست كمك از خود حضار، آنها را در بحث خود درگير كنيد (شركت بدهيد).

۸) شوخ طبعي

· غرض از شوخي اين نيست كه نقش يك كمدين را بازي كنيد بلكه به اين وسيله بايد فضايي آرام را بوجود بياوريد و با مخاطب خود مزاح كنيد. شوخي مي‌تواند وجه تمايز يك سخنراني معمولي و يك سخنراني عالي به حساب آيد.

· اگر در گفتار خود كمي شوخي به خرج دهيد، مخاطب پي مي‌برد كه شما نيز انسانيد و در عمل نيز يادگيري انسان هنگام انبساط خاطر بيشتر است. سعي كنيد در سخنان خود داستان‌هاي شخصي و وقايع جاري را بگنجانيد تا سخنراني‌تان خشك نباشد.

۹) كنترل اضطراب

اكثر افراد از سخنراني در جمع هراس دارند، حتي بيشتر از مرگ. همه هنگام صحبت در برابر جمع به ميزان معيني اضطراب دچار مي‌شوند، اما نكته اينجاست كه نبايد به اين اضطراب پايان داد بلكه بايد آن را كنترل كرد.

· درست قبل از ايراد سخنراني چند نرمش تنفسي عمقي انجام بدهيد تا كمي آرامش پيدا كنيد.

· از اضطراب خود براي هيجان بخشيدن به سخنراني خود استفاده نماييد.

· به خاطر داشته باشيد كه از شما براي ايراد سخنراني دعوت شده است چرا كه شما حرف مهمي براي زدن داشته‌ايد.

· همه خواستار موفقيت شما هستند.

۱۰) صحبت كردن در جمع مهارتي است كه شما مي‌توانيد آن را با تمرين و ممارست بياموزيد. مهار كردن اضطراب و نيز تمرين و تكرار فنون فوق در سخنراني‌ مي‌تواند برايتان موفقيت به همراه آورد.


درس سوم



گرماي‌ جهاني‌، نگراني‌ جهاني‌


1- جهان‌ در حال‌ گرم‌تر شدن‌ است‌. طي‌ يكصد سال‌ گذشته‌ در حدود نيم‌ درجة‌ سانتي‌گراد به‌ گرماي‌ آن‌ اضافه‌ شده‌ است‌. اما چرا؟ و چطور؟ دانشمندان‌ دقيقاً مطمئن‌ نيستند. زمين‌ مي‌تواند به‌ خودي‌ خود و بدون‌ آنكه‌ بشر به‌ گرم‌ شدن‌ آن‌ كمك‌ كرده‌ باشد، رو به‌ گرمي‌ رود. بسياري‌ از دانشمندان‌ آب‌ و هوا فكر مي‌كنند كه‌ دليل‌ ديگري‌ براي‌ بالا رفتن‌ دما وجود دارد. آنها معتقد هستند كه‌ فعاليتهاي‌ بشري‌ از قبيل‌ بريدن‌ درختان‌، توليد زباله‌، سوزاندن‌ سوخت‌هايي‌ مثل‌ زغال‌ سنگ‌ و نفت‌ بيشتر به‌ گرم‌تر شدن‌ زمين‌ كمك‌ مي‌كند. تنها گرم‌ شدن‌ هوا به‌ مدت‌ يك‌ يا دو ماه‌ بدين‌ معنا نيست‌ كه‌ پديدة‌ افزايش‌ دماي‌ جهاني‌ زمين‌ فرا رسيده‌ است‌. اما دانشمندان‌ عقيده‌ دارند كه‌ به‌ همان‌ نسبت‌ كه‌ ما از سوخت‌هايي‌ نظير بنزين‌ و نيروي‌ الكتريسيته‌ بيشتر استفاده‌ مي‌كنيم‌ بر حرارت‌ زمين‌ افزوده‌ خواهد شد. آنها معتقدند كه‌ ما به اندازه‌ كافي‌ دربارة‌ اين‌ مسئله‌ اطلاع‌ داريم‌ تا بتوانيم‌ (براي‌ اين‌ مشكل‌) دست‌ به‌ اقداماتي‌ بزنيم‌.

اثر گلخانه‌اي‌، تغييرات‌ آب‌ و هوا، و گرماي‌ جهاني‌

2- اثر گلخانه‌اي‌: دانشمندان‌ دربارة‌ اثر گلخانه‌اي‌ اطمينان‌ دارند. آنها مي‌دانند كه‌ گازهاي‌ گلخانه‌اي‌ از قبيل‌ دي‌اكسيد كربن‌ و متان‌ زمين‌ را گرم‌تر مي‌كنند. اين‌ گازها با به‌ دام‌ انداختن‌ (نگهداري‌) حرارت‌ (گرما) در جو كره‌ زمين‌ باعث‌ گرم‌ شدن‌ آن‌ مي‌شوند.

3- تغييرات‌ آب‌ و هوا: آب‌ و هوا عبارت‌ است‌ از متوسط‌ هواي‌ يك‌ ناحيه‌ در يك‌ دوره‌ زماني‌ مشخص‌. مثلاً ممكن‌ است‌ يك‌ روز زمستاني‌ در شهري‌ هوا آفتابي‌ و ملايم‌ باشد، اما متوسط‌ دماي‌ هواي‌ آن‌ شهر مشخص‌ كند كه‌ زمستانهاي‌ آن‌ منطقه‌ عموماً سرد و داراي‌ برف‌ و باران‌ خواهد بود. تغيير اقليم‌ تغييري‌ در اين‌ الگوي‌ كلي‌ آب‌ و هوا است‌. اين‌ الگوها ممكن‌ است‌ سردتر يا گرمتر شوند و ميزان‌ بارش‌ برف‌ و باران‌ در آن‌ در هر سال‌ كاهش‌ يا افزايش‌ يابد.

4- گرم‌ شدن‌ جهاني‌: گرم‌ شدن‌ جهان‌ عبارت‌ است‌ از ميانگين‌ افزايش‌ حرارت‌ زمين‌ به‌ طوري‌ كه‌ سبب‌ تغييرات‌ در آب‌ و هواي‌ منطقه‌ شود.

گرمتر شدن‌ زمين‌ ممكن‌ است‌ نتايجي‌ مثل‌ تغييرات‌ در الگوهاي‌ ريزش‌ باران‌، بالا آمدن‌ سطح‌ درياها و ايجاد تغييرات‌ مختلفي‌ بر روي‌ گياهان‌، حيات‌ وحش‌ و زندگي‌ بشر داشته‌ باشد. وقتي‌ دانشمندان‌ دربارة‌ تغييرات‌ آب‌ و هوا صحبت‌ مي‌كنند، در واقع‌ نگران‌ گرمتر شدن‌ زمين‌ در اثر فعاليتهاي‌ بشري‌ هستند.

چرا بايد نگران‌ باشيم‌؟

گرمايش‌ جهاني‌ هيچ‌ تضميني‌ ندارد. ما نمي‌دانيم‌ واقعاً با گرمتر شدن‌ زمين‌ چه‌ اتفاقي‌ خواهد افتاد. و اين‌ گرم‌ شدن‌ چه‌ اثراتي‌ خواهد داشت‌ و ما دقيقاً نمي‌دانيم‌ كه‌ اين‌ تغيير درجه‌ حرارت‌ در كجا و چه‌ موقع‌ سبب‌ مشكلات‌ خواهد شد. اما دانشمندان‌ نظر نسبتاً خوبي‌ دارند از آنچه‌ كه‌ در حال‌ اتفاق‌ افتادن‌ است‌. دانشمندان‌ و محققين‌ از تخصص‌هاي‌ مختلف‌ به‌ ما مي‌گويند كه‌ تأثيرات‌ تغييرات‌ آب‌ و هوا مي‌تواند عظيم‌ باشد و در بسياري‌ از موارد باعث‌ مشكلات‌ جدي‌ شود. در ميان‌ اين‌ تأثيرات‌ مي‌توان‌ به‌ افزايش‌ مرگ‌ و مير در ميان‌ انسانها، انقراض‌ جانوران‌ و گياهان‌ و بالا رفتن‌ خطرناك‌ سطح‌ درياها اشاره‌ نمود. با در نظر گرفتن‌ اين‌ موضوع‌ ما بايد هزينه‌هاي‌ اقدام‌ كردن‌ را در نظر گرفته‌ و آن‌ را در برابر خطرات‌ اقدام‌ نكردن‌ بسنجيم‌.

ما مي‌توانيم‌ باعث‌ تغيير شويم‌!

6- گرم‌ شدن‌ جهاني‌ ممكن‌ است‌ يك‌ مشكل‌ بزرگ‌ باشد، اما چيزهاي‌ كوچكي‌ هست‌ كه‌ ما مي‌توانيم‌ انجام‌ دهيم‌ تا باعث‌ تغيير شويم‌.

اگر سعي‌ كنيم‌ مي‌توانيم‌ ميزان‌ گازهاي‌ گلخانه‌اي‌ را كه‌ وارد جو زمين‌ مي‌شود كاهش‌ دهيم‌. بسياري‌ از گازهاي‌ گلخانه‌اي‌ از فعاليت‌هاي‌ روزمرة‌ ما ايجاد شده‌ است‌ و ما انرژي‌ را در اتمسفر هر روز به‌ دام‌ انداخته‌ و زمين‌ را گرمتر مي‌سازيم‌.موارد زير فهرستي‌ است‌ از كارهايي‌ كه‌ مي‌توانيم‌ انجام‌ دهيم‌ و يا به‌ آن‌ بينديشيم‌.

بعضي‌ چيزهايي‌ كه‌ ما مي‌توانيم‌ انجام‌ بدهيم‌:
1- دربارة‌ اهميت‌ آب‌ و هواي‌ محيط‌ مطالعه‌ كنيد.
2- در مصرف‌ برق‌ صرفه‌جويي‌ كنيد.
3- دوچرخه‌سوار شويد با اتوبوس‌ يا پياده‌ رفت‌ و آمد كنيد.
4- درخت‌ بكاريد.
5- در مورد گرم‌ شدن‌ جهان‌ با خانواده‌ و دوستان‌ خود صحبت‌ كنيد.
6- قوطي‌ها، بطري‌ها، كيسه‌هاي‌ پلاستيكي‌ و روزنامه‌ها را بازيافت‌ كنيد.
7- چيزهايي‌ را بخريد كه‌ انرژي‌ زيادي‌ مصرف‌ نمي‌كنند.

چيزهايي‌ كه‌ مي‌توانيم‌ در موردشان‌ فكر كنيم‌:

1- انرژي‌ خورشيد ـ انرژي‌ كه‌ از نور خورشيد حاصل‌ شده‌ است‌ براي‌ گرمايش‌ خانه‌ها، ساختمان‌ها، آب‌ و توليد برق‌ مورد استفاده‌ قرار گيرد.

2- اتومبيل‌ها سبب‌ آلودگي‌ هوا مي‌شوند و بسياري‌ از گازهاي‌ گلخانه‌اي‌ را به‌ هوا رها مي‌كنند. اتومبيل‌هايي‌ را برانيم‌ كه‌ از سوخت‌ كمتري‌ استفاده‌ مي‌كنند و مي‌توانند به‌ كاهش‌ ميزان‌ گازهاي‌ گلخانه‌اي‌ در هوا كمك‌ كنند.


درس چهارم



زلزله و چگونگي جان سالم به در بردن از آنها


1- زمين از سه لايه اصلي تشكيل يافته است : پوسته ، جبه و هسته . پوسته زمين يعني لايه اي كه شما روي آن زندگي مي كنيد، مانند پوست يك سيب است و در مقايسه با دو لايه ديگر بسيار
نازك است (از 6 تا 30 كيلومتر). پوسته به قطعات زيادي تقسيم مي شود كه صفحه ناميده مي شود.اين صفحات روي سطح نرم و قابل انعطاف جبه در زير پوسته زمين شناور هستند. هسته كه در مركز زمين قرار دارد از فلزات سنگين تشكيل شده و دماي آن در حدود چهارهزار درجه سانتي گراد مي باشد.


2- صفحات پوسته زمين به نرمي حركت مي كنند اما بعضي وقتها نيز به هم مي چسبند و ايجاد فشار مي كنند. اين فشار افزايش مي يابد و اين سنگ ها خم مي شوند تا بشكنند. وقتي اين كار رخ مي دهد، نتيجه آن يك زلزله است .

3- زلزله ها هر روز رخ مي دهند اگرچه ميليون ها نفر از مردم ممكن است هرگز زمين لرزه را تجربه نكرده باشند، اما زلزله يك اتفاق خيلي عادي روي اين سياره است . بنابراين همين امروز در جايي زلزله اي رخ خواهد داد.ممكن است كه آنقدر ضعيف باشد كه فقط ابزارهاي مخصوصي
بتوانند حركت آن را ثبت كنند و ممكن است خانه ها را تكان دهد و پنجره ها را به صدا درآورد محل بسياري از چيزها را تغيير دهد.يا ممكن است به اندازه اي قوي باشد كه باعث خسارت و يا باعث جراحت و يا حتي مرگ شود.

4- گفته شده است كه هر ساله حدود 700 زلزله اين قدرت را
دارند اگر در منطقه پرجمعيت رخ دهند. خوشبختانه بيشتر اين زمين لرزه هاي مخرب در مكان هاي كم
جمعيت اتفاق مي افتند.

- از آنجا كه هر ساله تعداد زيادي از زلزله هاي دنيا در امتداد اقيانوس آرام رخ مي دهند، اين منطقه محتمل ترين جا براي زلزله ي امروز مي باشد.اما زلزله مي تواند به هر منطقه اي اصابت كند، زيرا هيچ منطقه اي از زمين لرزه در امان نيست .

6- گفتن اينكه امروز قرار است زلزله اتفاق بيفتد واقعا
پيشگويي زلزله نيست .تاكنون زلزله قابل پيشگويي نبوده ، اما هركسي در هر روزي
مي تواند آن را بگويد و ممكن است درست باشد. اين به اين علت است كه هر ساله چندين ميليون زلزله رخ مي دهد. پس روزانه هزاران زلزله داريم ، اگرچه بيشتر آنها آنقدر كوچك هستند كه آنها را نمي توانيم تعيين موقعيت كنيم .مسئله اصلي اين است كه بتوانيم تعيين كنيم كي و كجا يك زلزله قوي قرار است رخ دهد.

7- پيشگويي زلزله احتمالي است در آينده . درست مثل اينكه
اكنون سازمانهاي هواشناسي پيش بيني سيل ها و طوفان هاي قوي را پيش بيني مي كنند. مراكز اطلاع رساني زلزله ممكن است روزي بتواند زلزله را پيشگويي كنند. اين كار ممكن است روزي به واقعيت بپيوندد، اما اين زماني رخ مي دهد كه ما مطالب خيلي بيشتري درباره ي ساز و كار زلزله فهميده باشيم .

چه بايد كرد؟

8- قبل از زلزله

همه افراد خانواده بايستي بدانند كه چگونه گاز و آب و برق را قطع كنند.

برنامه شرايط اضطراري خانواده را طرح ريزي كنيد و
برنامه ريزي كنيد كه خانواده در چنين مواقعي دور هم جمع شوند.

شماره تلفن هاي اضطراري را بدانيد (دكتر، بيمارستان
پليس ، آتش نشاني و غيره )

اشياي سنگين را به محكمي به روي ديوارها نصب كنيد (قفسه هاي كتاب ، آينه ، كمد، غيره ).

هرگز اشياي سنگين را بالاي تختخواب ها قرار ندهيد و آنها را پايين تر از سر كوتاه ترين عضو خانواده نصب كنيد.

9- در هنگام وقوع زلزله

خونسرد باشيد.

اگر داخل اتاق هستيد در چهارچوب درب بايستيد، يا زير ميز تحرير برويد، كه دور از پنجره ها يا درب شيشه اي باشد.

اگر بيرون هستيد از ساختمان ها، درختان و سيم هاي تلفن
و برق دور بايستيد.

اگر در جاده هستيد از زيرگذرها و پل ها دوري كنيد و در منطقه اي امن بايستيد و در داخل اتومبيل تان بمانيد.

10- بعد از زلزله

زخمي ها را كنترل كنيد و كمك هاي اوليه را فراهم كنيد.

لوله هاي گاز و آب و سيم هاي برق را كنترل كنيد.

بعد از زلزله خسارت ساختمان و مسائل احتمالي آن را
كنترل كنيد

كف اتاق ها را از مواد شيميايي خطرناك پاك كنيد.

كفش بپوشيد.

راديو را روشن كنيد و به دستورات پليس و آتش نشاني گوش دهيد.

از تلفن فقط در مواقع اضطراري استفاده كنيد.


درس پنجم



کار اجباری کودکان یک مسئله جهانی


بچه های سراسر جهان کارهای مختلفی انجام می دهند.بعضی از بچه ها مجبورند کارهایی را انجام بدهند که  اغلب دوست ندارند و برایشان مناسب نیست.ما به این نوع کار، کار اجباری میگوییم.این درس، به شما درباره ی این مشکل جهانی و اقدامات انجام شده توسط برخی از سازمان ها برای توقف آن اطلاعاتی خواهد داد.

1ـ کار اجباری کودکان یعنی وقتی نوجوانان زیر 15سال حتی بعضی وقت ها کودکان 6-5 ساله مجبور می شوند کار کنند، یا بخاطر اینکه پدر و مادرشان نمی توانند کار کنند یا اینکه کار پدر و مادر درآمد کافی ندارد تا بتواند خانواده را تامین کند.بچه ها دو نوع کار انجام می دهند که فقط یکی از آنها کار اجباری به حساب می آید.

2ـ کار اجباری یعنی:

_ کاری که بچه ها در تمام طول روز انجام می دهند.

_ کاری که باعث بازماندن بچه ها از مدرسه می شود.

_ کاری که خطر ناک است و ممکن است آسیب های جسمی،روحی و روانی به بچه ها وارد کند مثل کار در معدن،آجر پزی،قالی بافی،کارخانه ی شیشه،سرامیک و ... .

3ـ نوع دیگر کاری که بچه ها انجام می دهند فقط کمک کردن به خانواده و یا پول درآوردن برای فعالیت های خارج از مدرسه است. با وجود اینکه ممکن است این کار واقعا خسته کننده باشد کار اجباری به حساب نمی آید.

4ـ این موارد کار اجباری به حساب نمی آیند:

_ آن قسمت از  کارهای خانه که قبل یا بعد از مدرسه انجام می شود.

_ کاری که بچه ها در طول تابستان و یا تعطیلات برای یک شرکت یا سازمان انجام می دهند تا نوع خاصی از کار را یاد بگیرند.

_ کاری که شما همزمان با انجام دادن،آن را یاد می گیرید. مثلا برق کارها اغلب شاگردانی دارند که در حالی که کمک می کنند الکتریکی را هم یاد می گیرند.

_ کاری که برای کمک در کارهای مزرعه و یا هرکسب وکاری که خانواده دارد انجام می شود ، البته تا زمانی که مانع رفتن بچه به مدرسه یا انجام دادن تکالیفش نشود.

_ کاری که بچه ها بعد از مدرسه و یا آخر هفته ها انجام می دهند تا پول بیشتری به دست آورند.

5ـ بیش تر بچه هایی که در سراسر دنیا مشغول کار اجباری هستند، مشغول به انجام بد ترین شکل کار هستند که برای سلامتی آنها خطرناک است. این بچه ها از حقوقشان از جمله نه تنها از حق ارتقا به سطوح بالا از طریق تحصیل بلکه حتی از حق استفاده از دوران کودکی شان نیز محروم می شوند.آنها اغلب حدود 12ساعت در روز (بعضی وقت ها از این هم بیشتر)تحت شرایت سخت کار می کنند ، مانند کار در کارخانه هایی که در هوای آنها دودهای مضر وجود دارد، یا سرو کار داشتن با مواد خطرناک و استفاده از ابزار و ماشین هایی که برای بچه ها طراحی نشده است.

6ـ کار اجباری کودکان در کشورهای در حال توسعه شایع تر است، اما در کشورهای صنعتی هم وجود دارد . در حالی که کار اجباری اکثرا در جنوب و جنوب شرقی آسیا ،آمریکای جنوبی وآفریقا وجود دارد، اما این موضوع تبدیل به نگرانی روز افزونی در اروپای شرقی نیزشده است، جایی که کشور ها در حال تحول اقتصادی هستند. سازمان بین المللی کار اجباری (ILO   ) تخمین زده است که در کشورهای در حال توسعه حدود 250میلیون کودک بین سنین5 تا14سال مشغول به کار هستند که حداقل 120میلیون نفر آنها تمام وقت کارمی کنند.61% از این کودکان در آسیا،32% در آفریقا و7% در آمریکای جنوبی هستند. بیشتر بچه هایی که در مناطق روستایی کار می کنند به کشاورزی مشغول اند و بچه های مناطق شهری در بخش تجارت و خدمات مشغول به کارند. تعداد بچه هایی که در بخش تولید،ساخت وساز و خدمات خانگی مشغول کارند کم است.

7- كار اجباري كودكان هم ناشی ازفقر است و هم باعث فقر. در بيش تر موارد خانواده هاي فقير فرزندانشان را سر كار مي فرستند چون درآمد اين بچه ها براي خانواده مهم است.از طرف ديگر از آنجايي كه اين بچه ها معمولا از مدرسه رفتن محروم مي شوند و قادر نيستند كار ديگري انجام بدهند در آينده زندگي فقيرانه اي خواهند داشت.

8- بچه ها به دلايل زيادي كار مي كنند از جمله: به خاطر فشارفقر،بيكاري بزرگسالان و سيستم آموزشي نامرتبطي كه نمي تواند شغلي براي بچه ها تضمين كند و يا آن ها را براي خود اشتغالي آماده كند. كارفرمايان ممكن است بچه ها را به كار گيرند چرا كه مي توانند به آن ها حقوق كم تري بپردازند.و هم چنين بچه ها را راحت تر مي توان كنترل كرد،بچه ها تمايل بيشتري براي كار كردن دارند و اغلب نمي توانند اتحاديه ها ي كارگري تشكيل دهند و از خودشان محافظت كنند.

9- متوقف كردن كار اجباري ،کارساده اي نیست، ولي اين دليل نمي شود كه بي تفاوت باشيم. خوشبختانه مردم از تاثيرات جدي رو به گسترش،اقتصادي و اجتماعي كار اجباري كودكان روز به روز آگاه تر مي شوند و هر روز از اين حقيقت كه كار اجباري كودكان براي حس مهم بودن كودكان،سلامتي و آموزش آنها مضر است بيش تر اطلاع پيدا مي كنند. در چند سال گذشته چندين كشور با كمك سازمان ها ي بين المللي مانند  ILO   و   UNICEF     ، براي متوقف كردن كار اجباري كودكان طرح ها و برنامه هاي ملي تنظيم كرده اند. همه ي اين برنامه ها ی كنترل كار اجباري كودكان، اين چهار راه كار را دنبال مي كنند:

_ فراهم كردن آموزش خوب و رايگان

_ تصويب قوانين بهتر و اطمينان از پيروي مردم از اين قوانين

_جلوگيري از كار كردن بچه ها و ايجاد شرايط بهتر براي آنها

_ تشويق جنبش هاي اجتماعي براي مخالفت با كار اجباري كودكان

زیرنویس:

-(سازمان بين المللي كار)سازماني درون سازمان ملل، كه مسؤل شرايط كار و اشتغال است.

-(صندوق بين المللي اضطراري  كودكان سازمان ملل)سازماني درون سازمان ملل كه به مراقبت از سلامت و آموزش كودكان در سراسر دنيا كمك مي كند.


درس ششم



کاوش فضایی


1.     هزاران سال پیش،مردم آسمان شب را مشاهده می کردند و مشاهداتشان را در نقاشی های درون غار و سنگ نوشته ها به ثبت می رساندند. این مشاهدات اولیه، بدون تلسکوپ یا وسایل دیگر انجام می شد. تنها چیزهایی که انسان های نخستین می توانستند ببینند عبارت بود از هلال های ماه و بعضی از خصوصیات بزرگتر آن. آنها همچنین می توانستند بعضی از سیارات و بسیاری از ستارگان را ببینند.سپس، حدود 400 سال پیش، تلسکوپ اختراع شد. تلسکوپ به مردم اجازه داد که اجرام آسمانی را با جزئیات خیلی بیشتری مشاهده کنند.

2.     در سال 1609، دانشمند ایتالیایی، گالیله، احتمالا نخستین شخصی بود که از این اختراع جدید، تلسکوپ، برای مشاهده آسمان استفاده کرد. تلسکوپ وسیله ای است که اشیای دور را بزرگ نمایی می کند، یا بزرگ تر می سازد. اندازه ای بزرگ تر نشان می دهد. با این تلسکوپ، گالیله ماه را مشاهده کرد و کوه ها، دره ها و چاله هایی را که هرگز قبلا دیده نشده بود، دید. او همچنین هلال های زهره و چهار قمر در حال گردش به دور مشتری را مشاهده کرد. حدود 50 سال بعد، دانشمند انگلیسی، سِر آیزک نیوتن، از تلسکوپ خیلی بهتری استفاده کرد تا بتواند اجرام دیگر را نیز در فضا مشاهده کند.

3.     عصر جدید کاوش های فضایی در سال 1957 آغاز شد، زمانی که شوروی سابق ماهواره مصنوعی «اسپوتینک 1» را به فضا پرتاب کرد. ماهواره عبارت است از هر جِرم طبیعی، مانند ماه، یا هر شی مصنوعی که دور شی دیگری می چرخد. «اسپوتینک 1»، که تقریبا دو برابر یک توپ فوتبال اندازه داشت، وسایلی را برای اندازه گیری چگالی و دمای بخش فوقانی جَو زمین حمل می کرد. سال بعدش، ابالات متحده ماهواره خودش را به فضا پرتاب کرد. به زودی هر دو کشور در حال فرستادن انسان به فضا بودند.

4.     یکی از معروف ترین برنامه های فضایی آمریکا، «پروژه آپولو» بود. ماموریت های آپولو، دوازده انسان را بین سال های 1967 تا 1972 روی ماه فرود آورد. این فضا نوردان آزمایشاتی را انجام دادند و نمونه هایی از سنگ به همراه آوردند. کار آنها به دانشمندان کمک کرد تا بیشتر با ماه اشنا شوند.

5.     در سال 1977، فضاپیماهای پژوهشی «وُیجر 1 و 2» به فضا پرتاب شدند. فضاپیمای پژوهشی یک وسیله نقلیه ی روباتی است که برای کاوش در اعماق فضا استفاده می شود. فضاپیماهای پژوهشی وُیجِر تصاویری از مشتری، زحل، اورانوس و نپتون ارسال کردند. هر دو وِیجر هنوز در فضای بیرون از منظومه شمسی در حرکند.

6.     دیگر فضاپیماهای پژوهشی اولیه شامل«وایکینگ 1 و 2» می شد که در سال 1976 روی مریخ فرود آمدند، و فضاپیماهای «پایونیر» که از وسایلی خاص استفاده کردند تا زهره را از پشت ابرهای ضخیمی که آن را پوشانده ببینند. دانشمندان امروزی برای شناخت بهتر زمین، منظومه شمسی و آنچه فراسوی آن است، از تلسکوپ فضایی «هابل»، ماهواره و فضاپیماهای پژوهشی استفاده می کنند.

7.     پرتاب اولین ایستگاه های فضایی بین المللی در سال 1998 عصر جدیدی را در کاوش های فضایی آغاز کرد. بالغ بر هفت دانشمند در هر نوبت، قادر خواهند بود که در فضا زندگی و کار کنند. وقتی تمام شود، این ایستگاه فضایی نزدیک به 80 متر طول و بیش از 455000 کیلوگرم، جِرم خواهد داشت. در آینده، ایستگاه های بزرگ تر می توانند برای هزار نفر یا بیشتر، جا داشته باشند.

8.      شاید روزی مردم، مکان هایی برای زندگی روی ماه یا حتی مریخ بسازند. اگرچه تا کنون برنامه ای برای ساخت پایگاه روی ماه وجود نداشته، این پایگاه ها می توانند تا سال 2020 محقق شوند. پایگاه روی ماه می تواند به عنوان ایستگاه نحقیقاتی مورد استفاده قرار بگیرد. برای صرفه جویی، بعضی از موارد مورد نیاز برای ساخت و راه اندازی پایگاه می تواند از خود ماه تهیه شود. برای مثال، بعضی از سنگ های ماه اکسیژن دارند. این اکسیژن می تواند از سنگ ها گرفته شود و توسط مردم ساکن ماه، استفاده شود. اخیرا یک فضاپیمای پژوهشی یخ کافی برای تامین آب پایگاه را در قطب های ماه کشف کرد. برای برق، پایگاه می تواند از انرژی خورشیدی استفاده کند. و بعضی از مواد معدنی می تواند از سطح ماه استخراج شود و برای فرآوری به زمین فرستاده شود.


درس هفتم



آی تی و خدماتش


1.     وقتی فن آوری های رایانه و ارتباطات ترکیب می شوند، نتیجه اش، فن آوری اطلاعات (آی تی) است. آی تی، کاربردهای رایانه را با پیوندهای ارتباطی پرسرعتی که داده ها، صدا و تصویر را حمل می کنند، ترکیب می کند. نمونه های فن آوری اطلاعات، نه تنها رایانه های شخصی، بلکه شکل های جدید تلفن، تلویزیون و وسایل دستی مختلف را نیز شامل می شود. این تعریف دو بخش دارد - رایانه و ارتباطات:

·        فن آوری رایانه ای: شما رایانه را مطمئنا دیده اید و احتمالا از آن استفاده کرده اید. با این وجود، بیایید آن را تعریف کنیم. رایانه یک دستگاه برنامه پذیر است که داده ها را می پذیرد و آنها را به شکل اطلاعاتی که بتوانیم استفاده کنیم، پردازش می کند. هدفش، سرعت بخشیدن به حل مسئله و صرفه جویی در وقت، پول و انرژی است.

·        فن آوری ارتباطات:مطمونا، شما سال هاست که دارید از فن آوری ارتباطات استفاده می کنید. فن آوری ارتباطات، که فن آوری مخابراتی نیز نامیده می شود، تشکیل شده از وسایل الکترومغناطیسی و سیستم هایی برای برقراری ارتباط از راه دور. بعضی از نمونه هایش عبارت است از تلفن، رادیو و تلویزیون. اخیرا، ارتباط بین رایانه ها هم (به این فن آوری) اضافه شده - که همان چیزی است که وقتی مردم در اینترنت، «آنلاین می شوند»، رخ می دهد. آنلاین یعنی استفاده از رایانه یا دیگر وسایل اطلاعاتی، که توسط شبکه به هم متصل اند، به منظور دسترسی به اطلاعات و خدماتِ یک رایانه یا وسایل اطلاع رسانی دیگر.

2.     بگذارید به عنوان نمونه ای از فن آوری ارتباطات، چیزی را در نظر بگیریم که به نظر می رسد این روزها همه جا وجود داشته باشد – اینترنت.

3.     اینترنت سیستمی است که به رایانه های تمام دنیا امکان می دهد با هم در ارتباط باشند. اینترنت اولین بار توسط ارتش ایالات متحده ساخته شد، و بعدها، توسط دیگر سازمان ها، به عنوان سیستم تحقیقاتی پشتیبان مورد استفاده قرار گرفت.

4.     اصطلاحات «اینترنت» و «وب» اغلب به جای هم استفاده می شوند، گرچه واقعا صحیح نیست. «تار جهان گستر» (یا همان وب) در واقع بخش خاصی از اینترنت است. دیگر نواحی عبارتند از گروه های خبری، فهرست های پستی و چت. وب – سیستم اطلاع رسانی قرن بیست و یکم – مبتنی بر پیوندهاست، که به کاربران وب اجازه می دهد به سرعت از روی یکی از خدمت رسان های وب به خدمت رسان (=سِروِر) دیگر بروند. وب به شما اجازه می دهد که صفحاتی با گرافیک زیبا و امکانات چند رسانه ای خلق کنید، در حالی که دیگر بخش های اینترنت این اجازه را به شما نمی دهند.

5.     اینترنت، فوق العاده است چون بهترین ویژگی های سیستم های ارتباطی ای را که قبلا استفاده می شد، دور هم جمع می کند، و در عین حال، خصوصیات بد آنها را بهبود می بخشد:

·       پست عادی (موسوم به پست حلزونی، بر روی اینترنت): حداقل یک روز – اغلب یک هفته – طول می کشد تا به مقصدش برسد، و شما باید پاکت و تمبر داشته باشید و صندوق پست پیدا کنید. نگارش نامه الکترونیکی سریع تر است، سریع تر می رسد، و به تمبر نیاز ندارد.

·        دستگاه نمابر(فکس): الصاق یک برگِ فکس به یک سند دیگر یا رساندن آن به شخص دیگر، دشوار است. فکسی که از روی فکس یک فکس گرفته شود، ناخوانا می شود. پست الکترونیکی خوانا باقی می ماند صرف نظر از اینکه چند بار فرستاده شده باشد.

·        کتابخانه عمومی: شما مجبورید برای یافتن اطلاعات، به محل کتابخانه بروید، و نیمی از اوقات، کتابی که می خواهید، بیرون برده شده، یا مفقود گردیده است. تا اطلاعات به کتابخانه برسد، اغلب قدیمی شده است. اینترنت 24 ساعت در روز، 7 روز هفته، باز است و شما مجبور نیستید به کتابخانه بروید.

·        روزنامه: بیشتر روزنامه ها فقط یک بار در روز بیرون می ایند وآنها تصمیم می گیرند که شما چه خبری را ببینید و ( وآنها تصمیم می گیرند که) چه شرحی روی خبر بگذارند. بر روی تار جهان گستر، اخبار به طور پیوسته به روز می شود و شما تصمیم می گیرید چه بخوانید.

6.     اینترنت این خدمات اولیه را نیز فراهم می کند:

·        پست الکترونیکی، یا ای – میل

·        دسترسی به تار جهان گستر (=وب)

·        گروه های خبری

·        فهرست های پستی

·        انتقال فایل از دیگر رایانه ها

·        قابلیت ورود به رایانه های دیگر

·        بحث و گفتگو با دیگران با استفاده از چت

·        پیدا کردن شغل

·        خرید آنلاین (=خرید اینترنتی)

·        جستجو در کاتالوگ ها (=فهرست های خرید)

·        رادیو و تلویزیون اینترنتی

·        کنفرانس ویدیویی

·        آموزش از راه دور

·        تبلیغات

7.     هیچ کس واقعا نمی داند که اینترنت در ده سال اینده چه شکلی خواهد داشت، با این وجود یک چیز، قطعی است: ما دیگر اینترنت را به عنوان یک چیز منفرد و مجزا در نظر خواهیم داشت. بخش های مختلف اینترنت، همین حالا هم خصوصیات خود را توسعه داده اند. هیچ کس تمام جزئیات آن را نمیداند.

8.      اینترنت وقت زیادی از شما نخواهد گرفت. خواندن ای – میل تان ممکن است 15 دقیقه از وقت شما را در روز بگیرد. اما مواظب باشید: اینترنت می تواند اعتیاد آور باشد! شما ساعات کافی در اختیار ندارید که از همه جای اینترنت خبر داشته باشید.



درس هشتم



مردان و زنان بزرگ



مادر ترزا


1.     مادر ترزا در 27 آگوست 1910 در [شهر] اسکوپیه، [کشور] مقدونیه متولد شد. پدر آلبانیایی او مزرعه ای کوچک داشت. در سن دوازده سالگی، وقتی در یک مدرسه ابتدایی کاتولیک، دانش آموز بود، دانست که وظیفه دارد به فقرا کمک کند. او تصمیم گرفت برای تبلیغ دینی آموزش ببیند و چند سال بعد، هند را (به عنوان محل تبلیغ) انتخاب کرد. در هجده سالگی، خانه را ترک کرد و برای تبلیغ دینی در کلکته، به «انجمن راهبه های ایرلندی» ملحق شد. او پس از چند ماه آموزش در دوبلین، به هند فرستاده شد و در سال 1982، راهبه شد.

2.     مادر ترزا از سال 1929 تا 1948 در دبیرستان «شن ماری» کلکته درس می داد. رنج و فقری که او بیرون از دیوارهای صومعه مشاهده می کرد، تاثیری عمیق روی او داشت. در سال 1946، او از مقامات ارشد خود اجازه دریافت کرد که مدرسه صومعه را ترک کند و خودش را به کار در میان فقرای مناطق فقیر نشین کلکته وقف نماید. گرچه او پولی نداشت، مدرسه ای را در فضای باز برای کودکان بی خانمان راه اندازی کرد. به زودی مددکاران داوطلب به او پیوستند، و کمک های مالی از طرف سازمان های کلیسایی مختلف، و نیز از جانب مقامات شهری (به دست آنها) رسید. در سال 1950، به او اجازه داده شد که انجمن مذهبی خودش را با نام «مبلغان نیکوکاری» تاسیس کند. وظیفه این انجمن، سرپرستی از کسانی بود که هیچ کس حاضر نبود از آنها نگهداری کند.

3.     مادر ترزا پنجاه طرح خیریه در هندوستان داشت، از جمله کار در میان مردم ساکن در مناطق فقیر نشین، پرورشگاه ها، و درمانگاه ها اشاره کرد. این انجمن هنوز فعال است و برای فقیرترین فقرا در بعضی از کشورها در آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین، اروپا و ایالات متحده، کارهای خیریه انجام می دهد.

4.      کار مادر ترزا در سرتاسر جهان مورد توجه بسیاری قرار گرفت، و برای ترویج صلح و برادری در میان ملت ها، به او چندین جایزه اهدا شد ؛ از جمله جایزه صلح نوبل در سال 1979. مادر ترزا در 5 سپتامبر 1997 از دنیا رفت.


توماس ادیسون


1.     توماس آلوا ادیسون یکی از مهم ترین دانشمندان و مخترعان دو قرن گذشته بود. به دلیل تعداد زیاد اختراعاتش و سودمندی آنها حتی در زمان امروزی، یاد و خاطره او زنده خواهد ماند. به احتمال بسیار زیاد، اولین وسیله الکترونیکی را که بردارید، یا او آن را اختراع کرده، یا آن را تکمیل کرده، یا حداقل سعی کرده است(یکی از این دو کار را بکند).

2.     ادیسون در 11 فوریه 1847 در (شهر) میلان (در ایالت)، اوهایو متولد شد، و در میشیگان بزرگ شد. در سنین کودکی، او نشانه هایی از یک مشکل شدید شنوایی (از خود) نشان داد. این امر ممکن است دلیل عملکرد ضعیف ادیسون در مدرسه بوده باشد. ادیسون در مدرسه خوب عمل نکرد و اغلب توسط دیگر کودکان اذیت می شد. سه ماه بعد از شروع مدرسه، ادیسون فرار کرد. مادرش مجبور شد در خانه به او درس دهد.

3.     ادیسون از خواندن کتاب های شیمی لذت می برد؛ به علاوه، او نسبت به هر چیز پیچیده ای – الکترونیکی یا تلگرافی – مشاهده گری علاقه مند بود. وی هرگز از مطالعه کردن و آزمایش کردن دست نمی کشید.

4.     در سال 1871، ادیسون به نوارک، (در ایالت) نیوجرسی نقل مکان کرد و اولین آزمایشگاه خود را راه اندازی کرد. بعدا در همان سال، با ماری استیل ول ازدواج کرد، و آنها صاحب سه فرزند شدند. در سال 1876، وقتی آزمایشگاهش در نوارک برای فعالیت های تحقیقاتی اش بیش از اندازه کوچک شده بود، ادیسون تصمیم گرفت کارخانه بزرگی در (شهر) منلوپارک، (ایالت) نیوجرسی بسازد. این کارخانه، اولین آزمایشگاه تحقیقاتی خصوصی در ایالات متحده بود.

5.     ادیسون روی پروژه های زیادی کار کرد، از جمله وسایل ضبط صوت. در سال 1877، او با موفقیت پیامی را از طریق گرامافون (اولیه) ضبط و پخش کرد. دستگاه گرامافون (اولیه) شبیه یک پخش صوت بدون صفحه بود.  این

.::.سعی کنید آنچه را که شهودی بنظر میرسد بطور رسمی و دقیق اثبات کنید و آنچه را که بطور رسمی و دقیق اثبات کرده اید بطور شهودی درک کنید. این یک ورزش مغزی جالب است.::.
" جرج پولیا "
پاسخ }
سپاس شده توسط:
 


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
کمک ترجمه این کلمه چی میشه؟ 5dabestani 5 4,775 27-9-1392, 11:34 عصر
آخرین ارسال: siminpayam

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

درباره معلمـ گفت

انجمن علمی معلمان ایران افتخار دارد که از بهار سال 91 شروع به کار کرده است. هدف این انجمن افزایش توانایی های علمی و مهارتی معلمان ایران با تبادل نظر و اشتراک تجارب است. این انجمن به طور کامل توسط معلمان اداره می شود و هیچ وابستگی به ارگان های دولتی یا غیر دولتی ندارد.

پیوند ها

دوستان